Onvrede over het ’via de achterdeur’ wijzigen van de raadsagenda in Hollands Kroon

• vrijdag 3 juli 2020
  • Het wijzigen van de raadsagenda leidde donderdagavond tot enig tumult. ’Beschamend’ vond de een. ’Staatsrechtelijk gerommel’, oordeelde een ander.

Waar draaide het om: gewoonlijk stellen de fractievoorzitters van de politieke partijen in het presidium vast welke onderwerpen ter behandeling in de gemeenteraad komen. Tot twee keer toe bleek er in het presidium geen meerderheid te zijn om de huisvesting van arbeidsmigranten aan het Wagenpad in Middenmeer en de Westerweg in ’t Veld op de agenda te zetten. Ter elfder ure gebeurde het alsnog. Senioren Hollands Kroon (SHK) had zich bedacht en diende gisteravond een ordevoorstel in dat in meerderheid werd aangenomen. Volgens Jip Bankras, fractievoorzitter van SHK, was de ommezwaai veroorzaakt door de urgentie van het onderwerp. ,,Het tekort aan huisvesting voor arbeidsmigranten is zo nijpend, als er nu geen vaart wordt gemaakt raken ondernemers op dit gebied nog verder achterop. Iedere keer vinden we als raad opnieuw vluchtwegen om het niet te behandelen. Je moet als raad ook de moed hebben om een keer een besluit te nemen.’ Hollands Kroon moet geen status aparte worden in de Noordkop.’’

Achterdeur

Alexander Bügel van Onafhankelijk Hollands Kroon had voor de move van SHK geen woord over. ,,Via de achterdeur komt het onderwerp alsnog binnen. Dan kun je niet knap je werk doen, het irriteert me mateloos. Dit zet alles op spanning in de raad.’’ CDA-raadslid Reginald Visser waarschuwde voor democratisch onreglementair handelen. ,,Je loopt het risico dat iemand om vernietiging van het onderwerp vraagt.’’ Hiervan was volgens burgemeester Rian van Dam geen sprake. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid de agenda te wijzigen, gaf ze aan. Tot een behandeling van het ingebrachte onderwerp kwam het overigens niet. Onder meer geplaagd door een digitale storing kwam de gemeenteraad er niet aan toe. Komende dinsdag tijdens de zogeheten uitloopvergadering praat de raad verder.

Leijerdijk 5

Tot een behandeling van bestemmingsplan Leijerdijk 5 in Nieuwe Niedorp kwam het evenmin. Op verzoek van de indiener van het plan voor een nieuwe schuur aan genoemde weg, verdween het onderwerp van de agenda.
    Noordhollands Dagblad

Zo probeert meskers toch zijn zin door te drukken. Via de achterdeur. En wie zegt dat er te kort plaatsen zijn? Dit zou nog opnieuw uitgezocht worden. Het is gewoon een mooi verdien model. En dan worden de cijfers mooi opgekrikt.