Na stikstof dreigen nieuwe geluidsnormen vliegverkeer woningbouw te nekken

Bouwbedrijven, gemeenten en projectontwikkelaars in Oost-Nederland slaan nu ook groot alarm over de nieuwe, strengere geluidsnormen die eraan komen. Ze waarschuwen het kabinet in een brandbrief dat de bouw van woningen in de knel komt, nadat eerder de Randstad al aan de bel trok.

Lex van Kooten

Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat ook grote delen van Flevoland, Overijssel en Gelderland in de vuurlinie liggen van de nieuwe normen. In totaal gaat het om de bouw van honderdduizenden nieuwe huizen.

De gemeenten Arnhem, Ede en Nijmegen zijn mede-ondertekenaars van een nieuwe brief aan de ministers Kajsa Ollongren, Eric Wiebes en Wopke Hoekstra, waarin zij hun grote zorgen uiten.

Nachtmerrie

De bouwbranche denkt dat de gevolgen ervan zich kunnen meten met die van pfas en stikstof. Jurist Nicolette Zandvliet van de Nederlandse brancheorganisatie voor projectontwikkelaars Neprom spreekt zelfs al van ‘de zoveelste nachtmerrie’.

Voorzitter Hans van Norel van Bouwend Nederland Regio Oost kan de impact niet precies inschatten: ,,Het gaat straks om heel veel woningen, maar hoeveel precies in Oost-Nederland, weten we niet. Dat onderzoeken we.”

Nieuwe wet

De nieuwe, strengere geluidsnormen maken deel uit van de nieuwe Omgevingswet die in 2022 van kracht wordt. De wet bundelt 163 wetten en regels voor de leefomgeving. Dat moet betere en snellere besluitvorming opleveren, is de bedoeling.

Volgens Neprom-jurist Zandvliet voegt de nieuwe wet onder andere ook verschillende geluidsberekeningen samen. ,,Nu is het nog zo dat je een geluidsnorm hebt voor vliegtuigen. En eentje voor industrie, wegen en het spoor. Straks is er een norm die alles optelt. Vooral luchtvaart telt dan zwaarder mee.”

Effect is volgens haar dat er meer en grotere gebieden ontstaan in de geluidsklasse slecht of zeer slecht, dat geldt met name in zones rond vliegvelden zoals Schiphol, Lelystad en Teuge.

Laagvliegroutes

Vooral de zone rond Lelystad kan gemakkelijk groot uitpakken, omdat het vliegveld als overloopluchthaven van Schiphol uitbreidt. Bovendien heeft een grote regio te maken met laagvliegroutes van en naar Lelystad.  Woningbouw kan dan een stuk lastiger worden. ,,Want welke gemeente wil nou een wijk bouwen waar eigenlijk te veel geluid is. Die nieuwe normen komen er niet voor niets.”

Zo gemakkelijk zal de regering die strengere normen niet prijsgeven, verwacht Zandvliet.

Eerst hadden we pfas, daarna stikstof, straks de nieuwe geluidsnor­men en dan weten we niet wat corona nog aanricht

Maar, zegt Van Norel, de gevolgen van de nieuwe wet zijn tegelijk zo groot dat je daar nog wel eerst even ‘goed over moet nadenken’. De woningnood in Nederland is groot. De bouwsector heeft een opgave van 90.000 nieuwbouwwoningen per jaar. ,,Dat gaan we op deze manier nooit redden.”

Projectontwikkelaars zien de bui hangen en trekken aan de bel, signaleert Zandvliet. ,,De nieuwe geluidsnormen zullen de bouwkosten hoe dan ook eerder verder omhoog dan omlaag brengen, terwijl er juist vraag is naar betaalbare woningen.”

Van Norel pleit voor ‘een goede analyse’ en ‘belangenafweging'. Het is niet dat hij de geluidsnormen wil betwisten. Maar meteen de woningbouw op slot zetten is wel heel kort door de bocht, vindt hij. Zandvliet van Neprom: ,,Je kunt normen aanscherpen, maar daarmee los je het lawaai, de geluidsbelasting niet op. Je moet ook kijken wat de bron is, wie geluid produceert en hoe je dat naar een aanvaardbaar niveau kunt krijgen.”

Inzichtelijk

Van Norel: ,,Kijk eerst nog eens naar de berekeningsmethodiek. Maak problemen en oplossingen inzichtelijk.” Hij is bang voor ‘de zoveelste crisis’ als de maatregelen er gewoon worden doorgedrukt. ,,Eerst hadden we pfas, daarna stikstof, straks de nieuwe geluidsnormen en dan weten we niet wat corona nog aanricht.”

Belangrijk verschil met de crises door pfas en stikstof is wel, zegt hij, ‘dat we het nu op tijd zien aankomen’. ,,De regering kan nu nog bijsturen.” Of dat gaat gebeuren, is onzeker. Wanneer de regering knopen doorhakt, is nog niet bekend.

AD