Motorcrossers op Kooypunt

• donderdag 9 juli 2020

• Als de raad van Den Helder geen bedenkingen heeft tegen het voornemen van B en W, kan de vergunning worden verleend. De raad buigt zich waarschijnlijk na het zomerreces over de kwestie.

Het college heeft positief gereageerd op de aanvraag van stichting Noord-Hollandse Geluid Sporten Phoenix. Er wordt gewerkt aan een permanente baan in Hollands Kroon, maar dat duurt nog even. De club wil een tijdelijk motorcrossterrein voor twaalf keer per jaar. Vier keer voor wedstrijden, acht keer voor trainingen.

Het terrein ligt aan de Luchthavenweg. Duijnker: ,,De vergunning is iets langer dan drie jaar geldig. Er wordt gewerkt aan een permanente locatie in Hollands Kroon.’’ Recent werd de crossplek bij de sluizen van IJmuiden gesloten. Sindsdien was er geen enkele legale plek meer waar de motorcrossers hun hobby kunnen beoefenen. Zij vechten al decennia om een eigen plek.

Noordhollands Dagblad

Nu maar hopen dat er een crossbaan komt voor de beoefenaars van die prachtige sport. Maar voor het zover is zullen er wel een paar klimaat hysterici dwarsliggen.