Mondkapjes voorlopig niet verplicht in de Noordkop. ’We zien geen aanleiding’

• donderdag 30 juli 2020
  • Het kabinet heeft besloten geen landelijke mondkapjesplicht in te stellen, maar zei dat regionaal ruimte is om ‘te experimenteren’. De burgemeesters in de Noordkop zijn nog niet van plan om gebruik te maken van die mogelijkheid.

,,We zien hier nog geen aanleiding om de mondkapjesplicht in te stellen”, laat de Schagense burgemeester Marjan van Kampen weten. ,,Wij benadrukken nogmaals dat voor iedereen de basisregels van kracht blijven: vermijd drukke plekken, houd anderhalve meter afstand, was vaak je handen, werk zoveel mogelijk thuis, blijf bij klachten thuis en laat je testen. Mochten mensen zelf de behoefte hebben om een mondkapje te dragen, dan zijn ze daar vrij in.”

Noodverordening

In Hippolytushoef begint vrijdag de kinderkermis, maar er gelden geen extra voorschriften. ,,Ieder evenement wordt getoetst aan de hand van een aantal criteria op basis waarvan bepaald wordt welke voorschriften noodzakelijk zijn. De regels uit de noodverordening worden daar standaard in opgenomen. Als blijkt dat aanvullende maatregelen nodig zijn om een veilig verloop van het evenement te garanderen worden deze zeker meegegeven”, houdt woordvoerster Noortje Slot van Hollands Kroon de mogelijkheid voor maatregelen in de toekomst wel open.
    Wel is Hollands Kroon terughoudend met het invoeren van een mondkapjesplicht op drukke plekken. ,,Landelijk is aangegeven dat er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is rondom de effectiviteit van mondkapjes. Voor ons zijn de bekende basisregels leidend.”

Handhaving

De gemeente Den Helder is niet van plan lokaal af te wijken en wil alleen kwijt dat ze het beleid volgen van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De invoer van mondkapjes in die regio is nog maar de vraag, zegt Jan Nieuwenburg, plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio.
    Op Texel liet de gemeente donderdag in een persconferentie weten de handhaving voor de horeca aan te scherpen. Ondanks de zorgen over een mogelijke besmettingshaard vanwege de vele toeristen op het eiland, neemt de gemeente geen andere maatregelen.
    NoordhollandsDagblad