Inwoners van Den Helder gaan de verplaatsing van HVC naar Kooyhaven via de afvalstoffenheffing betalen, waarschuwt wethouder Michiel Wouters

• vrijdag 3 juli 2020
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER

Als HVC het afvalbrengstation naar Kooyhaven moet verplaatsen, wordt de rekening door de inwoners van Den Helder betaald. Dat zegt wethouder Michiel Wouters.

Delano Weltevreden 3-7-2020

De oppositiepartijen D66, PVV, Behoorlijk Bestuur en Seniorenpartij stellen voor het afvalbrengstation van de Schootenweg naar Kooyhaven te verplaatsen. Op de vrijkomende plek zou een nieuwe woonwijk kunnen verrijzen.

Afvalstoffenheffing

De rekening van de eventuele verplaatsing wordt bij de inwoners van Den Helder neergelegd, waarschuwt wethouder Wouters. ,,Op het moment dat de HVC in een bepaalde gemeente investeert, wordt dat terugverdiend via de afvalstoffenheffing.’’

Precair

De vier oppositiepartijen hadden het college gevraagd om tafel te gaan met HVC en de gemeente Hollands Kroon. Kooyhaven ligt namelijk op het grondgebied van de buurgemeente. Wethouder Kees Visser vindt een onderzoek naar de verhuizing van HVC op dit moment geen goed idee: ,,Dat vind ik een beetje precair. Er zijn nu drie bedrijven die zich op Kooyhaven willen vestigen: de brandstoffenbedrijven Marees en Engie Pitpoint en een bedrijf dat zich bezighoudt met scheepsbouw en onderdelen. Het gaat om vier tot zeven hectare. Dat is dus aanzienlijk. Deze bedrijven vallen nu niet onder het bestemmingsplan en de toegestane milieucategorieën. Qua overlast zijn zij eigenlijk geen zorg. Op 20 augustus is er een bewonersbijeenkomst. Huisvuil en de overslag van afval zijn ook nu niet mogelijk op Kooyhaven. Ik weet zeker dat de hakken in het zand gaan als we nu komen met een onderzoek naar de verplaatsing van het afvalbrengstation.’’

Verkeersonveiligheid

De indieners van de motie hebben die aangehouden tot na het overleg van wethouder Visser met de gemeente Hollands Kroon en de omwonenden.
    Een van hun belangrijkste argumenten om het afvalbrengstation te verplaatsen is de verkeersonveiligheid rond de in-/uitrit aan de Schootenweg. Wethouder Wouters zegt dat de verkeerskundigen van de gemeente Den Helder daar een oplossing voor verzinnen.
    Noordhollands Dagblad