Burgemeester van Den Helder wil streep onder discussie over vermeende belangenverstrengeling Assorgia

• donderdag 23 juli 2020
  • Categorie: , ,
  • Burgemeester Jeroen Nobel beschouwt de vraag of er met betrekking tot fractievoorzitter Carlo Assorgia sprake is van belangenverstrengeling als afgedaan.

Hij zal de leider van Beter voor Den Helder dus niet vragen om voortaan niet mee te doen aan beraadslagingen over Willemsoord en de vestiging van het stadhuis op die plek.

Integriteit

Nobel reageert desgevraagd op de analyse van Transparancy International Nederland. De organisatie heeft wereldwijd als doel corruptie te bestrijden en integriteit in het openbaar bestuur te bevorderen.
    Erfgoedstichting SBCE en een dertigtal burgers vinden dat Assorgia zich schuldig maakt aan belangenverstrengeling. De burgemeester heeft hen geantwoord dat de zaak is onderzocht en dat er niets aan de hand is.

Punt

Maar volgens Brabers hebben SBCE en de burgers een punt. Deze krant heeft hem gevraagd als deskundige zijn kijk op de zaak te geven. De secretaris van Transparancy International NL zegt onder meer dat Assorgia als eigenaar van restaurant Costa op Willemsoord kan profiteren van de komst van het stadhuis op die locatie.
    Volgens de deskundige moet elke schijn van belangenverstrengeling worden vermeden en moet de burgemeester er op toezien dat de Gemeentewet en de Helderse Gedragscode voor raadsleden, burgemeester en wethouders worden nageleefd.

Streep

Maar wat burgemeester Nobel betreft wordt onder deze discussie een streep gezet: ,,De vraag over mogelijke belangenverstrengeling van raadsleden is eerder aan de orde geweest. Ik heb mij laten informeren of er, in het kader van de wet, onrechtmatig is gehandeld. Hiervan is mij niets gebleken. Dat er telkenmale insinuaties worden gedaan over de integriteit van raadsleden vind ik betreurenswaardig. Onzorgvuldige beeldvorming helpt wat mij betreft in ieder geval niet mee aan het vertrouwen in het openbaar bestuur.”
    Noordhollands Dagblad

Met de wet kan tegenwoordig je achterste worden afgeveegd en dat weet de burgemeester maar al te goed.
    "De burgemeester heeft hen geantwoord dat de zaak is onderzocht en dat er niets aan de hand is". Welke zogenaamd onafhankelijke instantie heeft dan de zaak onderzocht?