Boeren: ’RIVM de grootste smeerlap’

Burgemeester van Utrecht:

Tractoren verboden

Waarnemend burgemeester Peter den Oudsten
    van Utrecht heeft gisteren als voorzitter van
    de veiligheidsregio Utrecht een verbod ingesteld
    op het demonstreren met landbouwvoertuigen
    op de openbare weg, op parkeerplaatsen en op
    alle andere openbare plekken in de provincie
    Utrecht. Het verbod geldt voor twee dagen
    en treft dus de actie die boeren vandaag bij
    het RIVM in De Bilt willen houden.

Farmers Defence Force roept zijn achterban
    daarom op om vandaag met de auto naar het
    boerenprotest te gaan.

____________________________________________________________

Boeren trekken vandaag op naar het RIVM in De Bilt, ’de grootste smeerlap van Nederland’, aldus Farmers Defence Force (FDF). Ze verwijten de dienst te sjoemelen met stikstofcijfers, terwijl de boeren zelf fouten maakten in hun stikstofonderzoek (zie kader). Wie en wat is FDF eigenlijk?

Het is mei 2019 als naar schatting zo’n 125 dierenactivisten die zichzelf ’Activism on the road’ noemen, een varkensstal bezetten in Boxtel. Het lukt de ME niet zomaar om de stalbezetting te beëindigen. Boeren zijn woest en komen met tientallen tegelijk naar de stal om te protesteren tegen de actievoerders. Ze gooien auto’s om van de dierenactivisten en het duurt tien uur voor de ME uiteindelijk een einde kan maken aan de acties.

Beschermen

Voor deze veelal jonge boeren laat deze gebeurtenis zien dat hun bedrijven door de autoriteiten niet goed beschermd worden tegen dierenactivisten. Fruitteler, varkenshouder en kerstbomenverkoper Mark van den Oever (bekend van zijn uitspraak waarin hij de situatie van boeren vergelijkt met de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog) uit het Brabantse Sint Hubert roept de boeren daarom op zich te verenigen om uiteindelijk zelf hun stallen te beschermen. De naam van de club wordt Farmers Defence Force.
    Op dat moment was het zeker niet de bedoeling dat FDF ook een politieke rol zou gaan spelen of een belangrijke positie zou krijgen in de onderhandelingen met landbouwminister Carola Schouten. Daar komt in oktober verandering in als het kabinet worstelt met het stikstofdossier. Boerenorganisatie Agractie van biologische schapenhouder Bart Kemp organiseert een groot boerenprotest op het Malieveld. FDF besluit daaraan mee te doen en roept boeren uit het hele land op om met de trekker richting het Malieveld te gaan.

Keimpema

Na die demonstratie pakt FDF het initiatief in het boerenverzet. Van den Oever haalt Sieta van Keimpema, melkveehouder uit het Friese Nes, bij het bestuur. Zij is als voormalig bestuurslid van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, oprichter en nog steeds voorzitter van het activistische Dutch Dairymen Board en oprichter van het European Milk Board een door de wol geverfde boerenactievoerder. Zij schuwt het conflict niet, zowel met beleidsmakers als met de zuivelindustrie.

Van Keimpema is in staat heel snel heel veel boeren op de been te brengen. FDF werkt vooral met app-groepen. Actievoerende boeren krijgen meestal pas kort voor de actie te horen waar zij hun trekker heen kunnen sturen.

Hoeveel leden FDF heeft, is onduidelijk. Op Facebook heeft de groep inmiddels meer dan 57.000 leden. Bekend is wel dat bij acties ook vaak sympathisanten uit andere branches aanhaken, zoals de bouw en het grondverzet. De massale opkomst van de boerendemonstraties heeft er in ieder geval voor gezorgd dat FDF kon aanschuiven bij het stikstofoverleg met Schouten.

LTO

Binnen de boerenlobby is niet iedereen blij met de acties van FDF. Met name land- en tuinbouworganisatie LTO is bang dat de harde acties het draagvlak voor boeren in de samenleving kan schaden en de onderhandelingspositie kan ondermijnen. De actie van vandaag wordt dan ook niet ondersteund door LTO.

Noordhollands Dagblad

De boeren kunnen het RIVM wel de schuld geven maar de grootste schuldige is Rutte. Rutte zal nooit de regie uit handen geven al doet hij wel alsof dat zo is maar als 3/4 van Nederland geen deal wil met de EU over Eurobonds gaat hij gewoon zijn gang en veegt zijn gat af met alle protesten. Zo gaat het immers in wat onze democratie wordt genoemd?