Behandeling helpt tegen virus

• woensdag 22 juli 2020
  • Heerlen - Patiënten met op hol geslagen afweersysteem gaan minder vaak dood

22-7-2020

Een experimentele manier van behandelen lijkt coronapatiënten goed te beschermen tegen een van de gevolgen van het coronavirus.
    Het virus kan een zware reactie in het lichaam uitlokken, een zogenoemde cytokinestorm. Een op de vier coronapatiënten krijgt daarmee te maken. Daarbij slaat het afweersysteem ’op hol’ en die reactie kan fataal zijn. Sterfte wordt echter met 65 procent teruggedrongen als patiënten worden behandeld met reumamedicijn glucocorticoïden, eventueel ondersteund met een middel dat de werking van het immuunsysteem afremt.

Het effect van de behandelmethode komt naar voren in een onderzoek door het ziekenhuis Zuyderland in Heerlen en Geleen. De uitkomsten zijn dinsdag naar buiten gebracht door Eular, een internationale medische organisatie die zich normaal bezighoudt met onderzoek naar reuma. De kans op verbetering van de longfunctie is 79 procent groter dan bij reguliere behandeling. Het risico dat patiënten aan de beademing moeten, kan juist met 71 procent dalen.

Overreactie

Het Zuyderland behandelde 86 patiënten die zo’n overreactie hadden met glucocorticoïden. Dit werd vergeleken met een groep van 86 patiënten die alleen ondersteunende behandeling kregen.

Als de nieuwe behandelmethode op wereldschaal wordt toegepast, kan die tienduizenden patiënten het leven redden, zegt bestuursvoorzitter David Jongen van Zuyderland. Hij spreekt van een ’fundamentele doorbraak in de behandeling van ernstig zieke patiënten’.

Voor de nieuwe behandelmethode werd ingevoerd overleed bijna de helft van de patiënten met een op hol geslagen immuunsysteem. Met de nieuwe aanpak was dat nog 20 procent, aldus Jongen. „Per honderd patiënten hebben we zes levens gered”, zegt hij.

Longarts Rémy Mostard waarschuwt dat deze methode niet de oplossing is voor corona. „Het beperkt de schade, maar lost corona niet op”, zegt hij. De behandelmethode wordt toegepast bij mensen die na zeven tot tien dagen dagen coronaziekte plotseling een omslag hebben in het ziektebeeld en heel snel achteruit gaan als gevolg van de cytokinestorm.

Noordhollands Dagblad