Gedraaide baan op locatie Groetweg/Alkmaarseweg Middenmeer heeft voorkeur motorcrossers

• donderdag 18 juni 2020
  • Categorie:
  • De zogeheten inrichtingsvariant West, waarbij de beoogde motorcrossbaan een slag gedraaid wordt op de locatie tussen de Groetweg en de Alkmaarseweg in de Wieringermeer, heeft de voorkeur van de crossers.

Dat bleek donderdagavond tijdens een digitale informatiebijeenkomst, waarbij raadsleden van Hollands Kroon en omwonenden werden ingelicht over de stand van zaken rondom de motorcrossplannen. Begin juli tot 1 oktober komt de milieueffectrapportage (MER) voor het plan ter inzage en kan men eventueel bezwaar maken.

De motorcrossers zijn verenigd in de stichting Phoenix die voor de komst van de baan moet zorgen. De crossers kiezen voor de west-variant omdat dit qua geluidsbelasting voor de omgeving beter uitkomt, zo bleek uit een door Phoenix gemaakt filmpje. In de video wordt door Chris Tasma, projectleider gebiedsontwikkeling van RHO Adviseurs, het ingenieursbureau die de MER-onderzoeken heeft uitgevoerd, uitgelegd waarom de keuze is gevallen op de locatie aan de Groetweg/Alkmaarseweg (de zogenoemde NC-10 locatie). Volgens Tasma voldoet de west-variant aan de wettelijke eisen en de extra scherpe geluidseis welke is gesteld door de gemeenteraad.

Op de punten geluidsbelasting, landschappelijke inpassing, bereikbaarheid en kosten scoorde de NC-10 locatie beter dan de andere plek, de zogenoemde locatie 73 aan de Zuiderkwelweg, zo blijkt uit objectieve criteria zegt Tasma. ,,Er waren vijf mogelijke locaties, waarvan deze twee als beste uit de bus kwamen. Die hebben we verder onderzocht op die vier belangrijkste milieuaspecten die ook terugkomen in de MER.’’

Dat er door de stichting Phoenix is gekozen voor de NC-10 locatie heeft te maken met de betere bereikbaarheid van die plek (pal aan de doorgaande Alkmaarseweg (N240)), de kosten (de stichting heeft die grond al in eigendom via een coƶperatie), er geen betere locaties is qua milieu (waaronder geluid) en omdat dit ook de voorkeurslocatie is van de provincie en de gemeente.
    Het filmpje waarin het plan van de motorcrossers wordt uitgelegd, is te zien op hun site: www.mc-nh.nl

Noordhollands Dagblad

Een ramp voor de omwonenden en voor de Wieringermeer.