Agriport wil betere kabels

• Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON - MIDDENMEER ’Nederland dreigt de boot te missen’

12-6-2020

Agriport A7 en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord pleiten samen met andere datacenterknooppunten en bedrijven als Ziggo/Vodafone dat de staat meer doet om de digitale verbindingen van Nederland te verbeteren en bij de tijd te houden.

In een brief aan staatsecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) vragen de organisaties uit de digitale economie om meer regie bij de aanleg en aansluiting van intercontinentale verbindingen.

Boot missen

Volgens de briefschrijvers dreigt Nederland de boot te missen en komt de positie van Nederland als ’wereldwijd digitaal knooppunt en data-distributiepunt’ onder druk te staan.

De organisaties stellen dat de nationale belangen groot zijn en dat andere landen actief bezig zijn hun digitale positie te versterken. Ook vrezen de ondertekenaars dat Chinese en Amerikaanse technologiebedrijven een dominante rol gaan spelen in de nieuwe verbindingen, nu oude zeekabels en verbindingen naar het achterland van Europa door verouderde techniek straks aan vervanging toe zijn.

Risico’s

,,Bij verlies van directe intercontinentale verbindingen over zee ontstaan ook risico’s voor de soevereiniteit van digitale infrastructuur. Het leidt tot verminderde regie over onze internationale verbindingen door een grotere afhankelijkheid van grote techbedrijven en invloeden van andere landen. Dit is een ongewenst scenario’’, aldus de briefschrijvers.

,,Het belang van directe intercontinentale connectiviteit overstijgt bedrijfs- of sectorbelangen en vraagt, gezien het nationale belang, om actieve betrokkenheid van de overheid, middels beleid, regie en een internationale zichtbaarheid’’, stellen de bedrijven.

Ze willen met staatssecretaris Keijzer in overleg over de knelpunten die zij zien op dit gebied en bespreken hoe ze samen met de overheid ’de belangen van Nederland kunnen dienen’.

Noordhollands Dgblad