Tweede dag op rij geen nieuwe coronabesmettingen of ziekenhuisopnames in de Noordkop

• dinsdag 5 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • Er zijn het afgelopen etmaal geen nieuwe coronabesmettingen of ziekenhuisopnames door corona bijgekomen in de Kop van Noord-Holland. Het is de tweede dag op rij dat er nul nieuwe meldingen worden gedaan door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

De laatste melding die werd gedaan, was zondag. Toen werd de 72e officiële besmetting in de gemeente Schagen bevestigd. De gemeente heeft het hoogst aantal besmettingen in de Noordkop. Negentien inwoners van Schagen zijn in het ziekenhuis beland door het virus en zeven inwoners zijn overleden.
    De gemeente Hollands Kroon telt 59 besmettingen, 26 ziekenhuisopnames en zes overleden. In de gemeente Den Helder zijn er 37 besmettingen, twaalf ziekenhuisopnames en een overledene gemeld. Op Texel is er sprake van tien besmettingen, vier ziekenhuisopnames en een overledene.

Feestdag

Het kan zijn dat er wel nieuwe coronagevallen zijn in de Kop van Noord-Holland, maar dat deze nog niet gemeld zijn. De cijfers kunnen achterlopen, zeker in het weekend en op feestdagen als Bevrijdingsdag kan er vertraging zijn.
    Ook zijn er in werkelijkheid meer inwoners besmet dan wordt gemeld. De cijfers die het RIVM elke dag bekend maakt, gaan alleen over het aantal positieve testen. Lang niet iedereen wordt getest, alleen zeventigplussers en mensen met aandoeningen of ernstige coronaklachten.
    De in- en uitstroom van ziekenhuispatiënten is niet bekend.
    Noordhollands Dagblad