mw&b rapport Planbureau komt - na 7 jaar - met kostenberekening Energieakkoord, en zit er 50% naast... Eindelijk een (korte) reactie op het MW&B rapport!

Op 13 februari 2019 publiceerde Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid (MW&B) het rapport De kosten van het Energieakkoord.
Dat berekende de kosten in 2020 op ca €6,8 mrd, dat is ca. €1600 per vierpersoonsgezin.Tot het uitkomen van het rapport van PBL vandaag was dit de enige berekening van de kosten van dit Energieakkoord.
Zeven jaar na het besluit van de Kamer om het Energieakkoord goed te keuren, op basis van een kostenberekening die uitkwam op €13 tot €17,7 mrd, is er dan nu eindelijk een officiële berekening.
Op het MW&B rapport kwam felle kritiek van PBL, NVDE en minister Wiebes.
PBL zegde toe binnen twee maanden met een uitgebreide inhoudelijke reactie te komen die de kritiek zou onderbouwen. Het huidige rapport komt 15 maanden na dato en besteedt zeer beperkt aandacht aan ons rapport. De zeer felle kritiek van destijds (hoor minister Wiebes hier tekeer gaan) is grotendeels verstomd, en men komt met kleine puntjes.
Maar men komt wel met een bedrag (€52 mrd) dat maar ongeveer de helft is van onze uitkomst (€104 mrd).
Bij nader onderzoek blijkt echter dat dat bedrag op verkeerde aannames gebaseerd is, en dat het eigenlijk minimaal €103 mrd moet zijn, misschien wel €172 mrd…