Drie bedrijven willen naar Kooyhaven, maar dan moeten er wel een paar beperkingen verdwijnen

• vrijdag 1 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • Drie bedrijven willen zich vestigen op Kooyhaven, maar dan dienen wel enkele beperkingen in het convenant met omwonenden te worden opgeheven.

Ook moet het bestemmingsplan worden aangepast, zeggen de wethouders Theo Meskers van Hollands Kroon en Kees Visser van Den Helder. Meskers: ,,De gewenste veranderingen hebben te maken met de openingstijden en milieucategorisering. Plus het onder voorwaarden toestaan van een bedrijf uit de Bevi-categorie zoals oliehandel Marees en Kistemaker.” Bevi is een besluit over gevaarlijke stoffen.
    Naast Marees heeft Engie het voornemen om een waterstof tankstation in Kooyhaven te bouwen. De naam van de derde gegadigde wordt nog geheim gehouden, maar het gaat om een bedrijf dat toeleverancier is voor de scheepvaart. Kees Visser: ,,De bedrijven hebben serieuze interesse om zich hier te vestigen, maar lopen tegen beperkingen aan. In het convenant uit 2015 staat dat er niet voor zeven uur gewerkt mag worden. Dat kan wel nodig zijn.”

Geen ruimte

Meskers benadrukt: ,,Bij de omgevingsvergunning die we verstrekken, gelden te allen tijde de wettelijke voorschriften. Er komt dus geen ruimte voor activiteiten die juridisch niet zijn toegestaan. De wettelijke richtlijnen op het gebied van geluid, geur en risico blijven leidend. Zoals dat geldt op elk bedrijventerrein.”
    Samen met de gemeenteraad van Hollands Kroon en omwonenden willen de bestuurders bezien of de belemmeringen kunnen worden weggenomen. Visser: ,,Het verschaffen van werkgelegenheid is de sleutel. De bedrijven die zich willen vestigen passen in de energietransitie en maritiem onderhoud waar wij als Noordkop een belangrijke rol in willen spelen.” Meskers: ,,Marees moet uitbreiden. We willen dat bedrijf graag binnen onze gemeente houden.”

Nuttig

Volgens wethouder Meskers is het met de bewoners gesloten convenant nuttig geweest: ,,De omwonenden waren bang voor het uitzicht, geluid en licht. Door de aangelegde wal is Kooyhaven onttrokken aan het zicht en wordt ook geluid tegengehouden. De aanpassingen die we nu willen doen, hebben geen invloed op de leefkwaliteit. Ook komt de veiligheid niet in het geding.”

Er wordt niet getornd aan de toegestane bouwhoogte en andere voorwaarden, maar in het bestemmingsplan zal de milieucategorie aanpassing behoeven. Dat is nodig om de komst van oliehandel Marees mogelijk te maken. Meskers vindt het jammer dat er geen georganiseerd bewonersoverleg meer is: ,,We willen hoe dan ook met de omwonenden om de tafel. De bedrijven kunnen dan uitleggen wat ze van plan zijn en vragen beantwoorden.”

Wethouder Visser zegt dat er nu een kans is om wat met Kooyhaven te doen: ,,Laten we vanuit werkgelegenheidsoogpunt en economische ontwikkeling vooral een eureka-gevoel hebben bij de nu levende belangstelling.”

Omwonenden ontvangen half mei een brief over de informatieavond. Het presidium van de gemeenteraad van Hollands Kroon wordt gevraagd om een beeldvormende vergadering te plannen.

Noordhollands Dagblad