Crisis of geen crisis; volgens Ed Nijpels is het klimaatbeleid onomkeerbaar

• vrijdag 1 mei 2020
  • Geen crisis, recessie of begrotingstekort kan het Nederlandse klimaatbeleid tegenhouden, stelt Ed Nijpels in de CrisisCast van DuurzaamBedrijfsleven. De voorzitter van het Klimaatberaad ziet juist dat het Klimaatakkoord de werkgelegenheid en de economie een boost kan geven. “Het bedrijfsleven loopt in een aantal opzichten al voorop, er is geen weg meer terug.”

30-04-2020 12:57 | DOOR: EMMA ROTMAN
    Op de achtergrond is een enorme boekenkast te zien, maar Ed Nijpels heeft momenteel absoluut geen tijd om te lezen. “Mijn lezingen gaan niet door, maar verder heb ik geen rust gekregen. Het enige wat ik heb gekregen is een stijve rug, omdat ik van ’s ochtends tot ’s avonds in deze houten stoel zit”, vertelt hij aan presentator Paul van Liempt.

Golf aan groene maatregelen (1:56)

De golf aan duurzame maatregelen van vorige week laat zien dat de Nederlandse overheid ook gewoon doorgaat met de uitvoering van ‘zijn’ Klimaatakkoord. Het kabinet stuurde een consultatie over een CO2-heffing de deur uit, introduceerde statiegeld op plastic flesjes en deed een dappere poging om aan de slag te gaan met het stikstofprobleem.
    “Ik geef toe dat ik, toen de coronacrisis begon, even bang ben geweest of het allemaal goed zou gaan met het klimaatbeleid. Maar ik kreeg zoveel positieve signalen uit het kabinet, dat ik die vrees snel kwijt was”, zegt Nijpels. “Het kabinet heeft laten zien dat de rest van het beleid moet doorgaan, ondanks de coronacrisis.”

Banenmachine (4:57)

Nijpels ziet de naderende recessie niet als een obstakel voor de doelen in het Klimaatakkoord. “Het Klimaatakkoord is een soort banenmachine. Door maatregelen uit het akkoord naar voren te halen, geef je een extra impuls aan de werkgelegenheid, de economische groei én de verduurzaming van Nederland.”
    Voor iedere fossiele baan die verdwijnt, krijgen we volgens Nijpels zes á zeven niet-fossiele banen terug. Dat betekent niet dat mensen die eerst in een fossiele sector werkten direct inzetbaar zijn in die nieuwe banen. “Omscholing is ontzettend belangrijk, ook los van het Klimaatakkoord. 60 procent van de kinderen die nu op de basisschool zitten, komt namelijk terecht in een beroep dat nog niet bestaat.”

Steun aan KLM (10:52)

De steun aan KLM was vorige week uitgebreid in het nieuws. Zouden we niet juist versneld afscheid moeten nemen van niet-duurzame bedrijven, wil Paul van Liempt weten? Nijpels vindt dat te ongenuanceerd. Het feit dat de overheid duurzaamheidseisen aan die steun verbindt en werk heeft gemaakt van de CO2-consultatie, laat volgens hem zien dat bedrijven aan de slag moeten. “De btw-vrijstelling op kerosine is niet meer van deze tijd. Als een bedrijf als KLM bijdraagt aan CO2-uitstoot, dan wordt het daar straks voor belast. Maar het doel daarvan moet wel zijn dat de luchtvaart verduurzaamt, niet dat een bedrijf omvalt.”

Inzetten op innovatie (13:50)

Naast het redden van gevestigde bedrijven moet het kabinet ook flink investeren in innovatie. Zo was Nijpels ontzettend onder de indruk van de waterstofdrone van studenten van de TU Delft, evenals de zonneauto van het Nederlandse Lightyear. “Dit soort projecten moeten we royaal ondersteunen. Nederland kan echt een economische voorsprong behalen met het Klimaatakkoord. Maar dan moeten we wel vol inzetten op innovatie. En accepteren dat niet altijd alles lukt.”

DuurzaamBedrijfsleven.nl

Nijpels is een man??? die zich graag in vrouwenkleren hult, bevriend is met Joris Demmink en u de ene na de ander leugen op de mauw spelt om er zelf flink veel beter van te worden. Het is zoals zo vaak met al die oplichters een VVD'er. Werkgelegenheid? Als de plannen van Nijpels door gaan is de helft van de Nederlanders werkloos en de andere helft op een paar vrienden van Nijpels en consorten na, bankroet.