Aantal doden door corona stijgt met 16 naar 5456, 36 nieuwe opnames

• maandag 11 mei 2020
  • Het officiële dodental door het coronavirus is vandaag met 16 gestegen.
    11-5-2020

Sinds het begin van de uitbraak zijn zeker 5456 mensen in Nederland overleden die besmet waren met het virus. Van deze patiënten stond vast dat ze waren besmet. Het aantal meldingen van ziekenhuisopnames steeg met 36 tot 11.343.

De cijfers zijn niet helemaal actueel, omdat overlijdens en opnames soms pas na een paar dagen worden doorgegeven aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het aantal vastgestelde coronabesmettingen steeg naar 42.788. Dat zijn er 161 meer dan gisteren. Het werkelijke aantal patiënten ligt hoger, omdat niet iedereen wordt getest.

Onder de honderd

Sinds eind maart daalt zowel het aantal doden als het aantal ziekenhuisopnames per dag gestaag. De afgelopen twee weken ligt het aantal gemelde sterfgevallen dagelijks onder de honderd. Nu de reguliere ziekenhuiszorg steeds meer wordt herstart, testen ziekenhuizen uit voorzorg vaker mensen die om een andere reden dan Covid-19 worden opgenomen.

Sinds deze week telt het RIVM in de coronacijfers alleen de nieuwe ziekenhuisopnames mee waarbij Covid-19 de opnamereden is. Andere ziekenhuispatiënten die bij screening ook corona onder de leden blijken te hebben, worden bij het totáál aantal meldingen geteld.

DS