Zondag staan 2400 bedden klaar op de ic

• woensdag 1 april 2020
  • Categorie:
  • Den Haag - Komende zondag moeten er 2400 patiënten terechtkunnen op de intensive care.
    1-4-2020

Dat hebben alle betrokkenen afgesproken, zegt ’coronaminister’ Hugo de Jonge. Er staan nu al 1900 bedden klaar, zegt hij.

Tot afgelopen week leken er volgende week maar ruim duizend ic-bedden nodig voor patiënten met het coronavirus, naast de ruim vijfhonderd bedden die nodig zijn voor andere ernstige klachten.

Ziekenhuizen zouden tot eind mei de tijd hebben om in totaal 2400 plaatsen op de intensivecareafdelingen in te ruimen. Maar de vooruitzichten zijn de voorbije dagen flink verslechterd.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldde dinsdag dat nu zeker 1039 mensen zijn overleden door het coronavirus.

Volgens de laatste cijfers lagen er dinsdagavond rond 19.45 uur 1080 coronapatiënten en 59 mensen die waarschijnlijk met het virus zijn besmet op de intensivecareafdelingen, meldt stichting Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE).

Maar de ziekenhuizen hebben in de tussentijd ook veel meer nieuwe ic-plaatsen weten in te richten dan verwacht. Door bedden op operatie- en verkoeverkamers klaar te maken voor ic-patiënten, bijvoorbeeld. Er doemt wel telkens een nieuwe horde op, waarschuwt De Jonge. Dan is er weer een tekort aan beademingsapparaten, dan aan verpleegkundigen om ze te bemannen, dan weer aan bedden of beschermingsmiddelen. „Daarom piept en kraakt het in de zorg.”

Noordhollands Dagblad

De regering weet het zelf niet meer en rommelt maar wat aan en wordt voorgelicht door het RIVM die het nog geen keer bij het rechte eind heeft gehad. Als we de peiling van Maurice de Hondt moeten geloven dan is Nederland nog debieler als werd gedacht want anders zijn de 10 zetels winst niet te verklaren voor een leugenaar die alles bij elkaar liegt.