RIVM: 181 gemelde sterfgevallen en 182 ziekenhuisopnames

• donderdag 16 april 2020
  • Het aantal meldingen van personen die als gevolg van corona zijn overleden is de afgelopen 24 uur gestegen met 181. Daarnaast kwamen er 182 meldingen binnen van mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest).

Sebastiaan Quekel, Gerlach Hochstenbach
    Het totaal aantal doden als gevolg van corona staat nu op 3315. Het aantal mensen dat in het ziekenhuis lag of nog ligt staat nu op 9309. Het totaal aantal geconstateerde besmettingen in Nederland ligt nu op 29.214 (1061 meer dan gisteren).
    Het aantal coronapatiënten dat op de intensive care ligt, is de afgelopen dagen gedaald. Gisteren meldde het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) dat 1224 mensen die besmet zijn met het virus op de ic verblijven, 24 minder dan een dag eerder. Het LCPS verwacht dat de daling doorzet.

Wat gebeurde er?

Inmiddels is het bijna zeven weken geleden dat in Nederland het coronavirus werd vastgesteld. Sinds eind februari liep het aantal besmettingen snel op en navenant het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen.
    Ziekenhuizen schroefden hun ic-capaciteit op en het grootste deel van hun zorg ging uit naar de coronapatiënten. Niet acute operaties werden uitgesteld, net als veel poliklinische behandelingen.
    Ruim een week geleden, dinsdag 7 april, lagen er 1424 Nederlandse coronapatiënten op de intensive care. Dat was de piek tot nu toe. Daarna bleef het aantal ic-patiënten even schommelen rond de 1400.
    Rond Pasen begon de daling. Inmiddels is het aantal patiënten op de ic tot onder de 1300 gedaald. Ziekenhuizen krijgen hierdoor meer lucht en kunnen langzaam omschakelen.

Bedden op ic

Het panel van wetenschappers dat het kabinet adviseert verwacht dat rond 1 mei ongeveer 1200 bedden op de intensive care-afdelingen zijn bezet. Die bezetting kunnen de ic’s op reguliere kracht aan, schrijft het Outbreak Management Team (OMT) in een advies aan het ministerie van Volksgezondheid.
    Het panel verwacht dat 700 van de 1200 bedden bezet zullen zijn door coronapatiënten. De ic-capaciteit is normaal gesproken zo’n 1150 bedden, maar vanwege het coronavirus zijn alle ic’s uitgebreid. Sinds een tijdje heeft Nederland 2400 intensivecarebedden beschikbaar, waarvan 1900 voor coronapatiënten.

Dodental werkelijk hoger

Mensen die aan het coronavirus overlijden zonder dat ze daar positief op zijn getest, ontbreken in de statistieken. Uit CBS-cijfers over de totale sterfte blijkt dat in de week tussen 30 maart en 5 april 2000 Nederlanders meer zijn overleden dan in een gemiddelde week in de eerste tien weken van 2020. Bijna twee keer zoveel als het RIVM meldde. Mensen die mogelijk besmet zijn, maar voor wie opname geen zin meer heeft, worden niet getest.
    De GELDERLANDER