Moerbekers snappen niets van het plan om het arbeidsmigrantenpension in hun buurt te legaliseren:

• donderdag 16 april 2020
  • HOLLANDS KROON - MOERBEEK ’Veertig migranten in een buurtschap met honderd inwoners is te veel’

,,We zijn verrast dat er nu via de gemeenteraad een poging wordt gedaan om voor het arbeidsmigrantenpension aan de Moerbeek 6A een vergunning te krijgen. Maar dat is precies waar we eerder bang voor waren: gemeente Hollands Kroon neemt de omwonenden niet serieus en tegen stenen is het moeilijker ageren dan tegen een plan op papier.’’
    Dat zegt Moerbeker Harold Lukas. Hij maakt samen met een groot aantal andere omwonenden bezwaar tegen de komst van nog eens veertig arbeidsmigranten in een speciaal voor dat doel gebouwd pension van Wit Flowerbulbs op nummer 6A.
    Lukas heeft met andere Moerbekers eerder ook al bezwaar gemaakt tegen het plan. ,,We vinden veertig arbeidsmigranten erbij op een buurtschap met circa honderd inwoners gewoon te veel. Zeker omdat Wit eerder al op een andere BV toestemming kreeg om eveneens veertig arbeidsmigranten te vestigen.’’

Gunnen

,,Het gaat ons niet om de firma Wit. We gunnen ze natuurlijk de medewerkers die ze nodig hebben in de tulpen maar deze pensions zijn nu een verdienmodel op zich geworden. Als ze alleen mensen in de tulpen nodig hadden, dan was dat voor het seizoen van maximaal tien weken geen probleem geweest. Maar in een pension zitten jaarrond mensen, ook als ze niet voor Wit werken. Want anders kan het niet uit.’’
    Lukas en andere Moerbekers verbazen zich over het feit dat het college van Hollands Kroon eerst uitlegt waarom er geen vergunning kan worden afgegeven aan het pension van Wit, maar daarna de gemeenteraad vraagt om het volgende week donderdag toch te doen. ,,Het college van burgemeester en wethouders geeft op 28 januari met redenen omkleed aan waarom de vergunning niet verleend wordt. Op 14 april wordt een, niet gepubliceerde, uitgebreide procedure door B en W afgewezen. Vervolgens probeert wethouder Meskers de gemeenteraad alsnog te betrekken en via artikel 6 procedure vergunning te verlenen.’’

Ontsnappingsclausule

Die artikel 6 procedure is de ’ontsnappingsclausule’ voor het college in het - eind vorig jaar vastgestelde - nieuwe huisvestingsbeleid voor arbeidsmigranten. Plannen die niet aan de regels van dat beleid voldoen, maar waarvan het college vindt dat ze een kans verdienen, worden zo toch aan de gemeenteraad voorgelegd voor goedkeuring.
    Lukas vindt dat de gemeente niet met de buurtbewoners communiceert. Volgens wethouder Theo Meskers kregen of krijgen de omwonenden een brief over het voornemen van het college om via artikel 6 de raad te vragen toch een omgevingsvergunning te verstrekken. De wethouder wil met de buurt in gesprek over de plannen van Wit.

Te laat

Naar aanleiding van de vraag van Meskers aan één van de buurtbewoners om in gesprek te komen antwoordt de gezamenlijke groep omwonenden dat dit verzoek meer dan een jaar te laat komt. ,,Toen de eerste vergunningaanvraag door Fa. Wit werd ingediend in januari 2019, hebben wij burgemeester en wethouders uitgenodigd om in gesprek te gaan. Wij wilden graag overleggen over alternatieven die wij zagen voor de, inmiddels zonder vergunning uitgevoerde, plannen. Een ontvangstbevestiging was de enige reactie die wij op onze uitnodiging hebben mogen ontvangen.’’
    ,,Wanneer dit gesprek gaat over alternatieven voor het illegaal gebouwde pand (afbreken en tijdelijke units plaatsen voor een aantal weken per jaar, huisvesting voor uitsluitend medewerkers van Wit), dan staan wij daar voor open’’, aldus Lukas.

Noordhollands Dagblad