RIVM: 166 sterfgevallen erbij, 625 nieuw gemelde ziekenhuisopnames

• donderdag 2 april 2020
  • De afgelopen 24 uur zijn er in Nederland 166 meldingen gedaan van mensen die zijn overleden aan het coronavirus. Het totaal aantal overleden patiënten komt daarmee op 1339. Dat meldt het RIVM in de dagelijkse update. De 166 nieuw gemelde sterfgevallen zijn het een-na-hoogste aantal tot nu toe. 31 maart waren het er 175.

Victor Schildkamp 2-4-2020

Het aantal positief geteste patiënten staat nu op 14.697 (een stijging van 1083) personen ten opzichte van gistermiddag. 5784 coronapatiënten zijn opgenomen (geweest) in een ziekenhuis, een stijging van 625 personen.

Gisteren kwamen er 134 doden en 447 ziekenhuisopnames bij. Daarmee zijn de twee belangrijkste cijfers vandaag dus slechter.

Meldingen

Toch zijn weinig echt harde conclusies te trekken uit de dagcijfers van het RIVM. Het gaat ‘slechts’ om meldingen van nieuwe sterfgevallen en nieuwe ziekenhuisopnames die tussen 1 april 10 uur en 2 april 10 uur zijn binnen gekomen. Maar een deel van al die nieuwe meldingen gaat over gevallen van soms al dagen geleden. Alle nieuwe gevallen worden in een grafiek verwerkt waaruit dan steeds beter te zien is hoe hard het aantal nieuwe gevallen nog stijgt, of uiteindelijk misschien zelfs daalt.

DE GELDERLANDER