Klimaathoax – van het gas, aan het gas

• dinsdag 7 april 2020

• Het is amusant om te zien tegen welke klippen onze lokale  Regenten botsen als ze mensen dingen door de strot willen wringen. Inspraak en blokkade mogelijkheden die stammen uit tijden dat zijzelf maar al te vaak buurtbewoners bewust maakten van die mogelijkheden.
    Zo meldde het AD gisteren min of meer verontwaardigd dat de Tweede Kamer recent ruimte gaf aan iets dat de krant betitelt als gasklevers. Inventief, maar stigmatiserend. Het gaat om mensen die de toezeggingen van hun gemeente (Utrecht) niet vertrouwen dat de overstap naar een gasvrije woning hun minder zal kosten – of in ieder geval niet méér – dan nu.
    Aangezien een gemeente feitelijk niet kàn garanderen dat de prijs voor elektriciteit tien jaar na nu niet door het plafond gaat, is dat een alleszins verstandig standpunt van die bewoners. In haar gelatenheid komt de lokale GL-wethouder met holle semi-dreigementen:
    Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) betreurt het besluit van de Tweede Kamer. In een brief aan de gemeenteraad stelt ze dat vervanging van de 6,3 kilometer kookgasleiding in Overvecht 1,5 miljoen euro kost. ,,Wij vinden het jammer dat we niet de middelen krijgen om onze verantwoordelijkheid te nemen tegenover alle bewoners die wél de overstap maken.’’
    Dreigement? Nogal. Dit is verdeeldheid zaaien op een zeer onaangename wijze. De onwilligen verpesten het voor de goedwillenden, zegt de wethouder hier. Erg inclusief kun je dat niet noemen.
    Dit stadium heeft Amsterdam nog niet bereikt, maar mij zou niet verbazen als je in de toekomst bij het verkrijgen van een sociale huurwoning niet gelijk moet tekenen voor acceptatie van de verwijdering van je gasaansluiting – ook als je die zelfs nog maar krijgen zou. De bekendmaking van de gemeente Amsterdam staat dan ook zwager van de holle frasen en getoeter over de eigen toekomstgezindheid:
    De komende 20 jaar gaat heel Amsterdam van het aardgas af. U kunt nu uw reactie geven op de Transitievisie Warmte. Daarin staat onder meer wanneer welke buurt aan de beurt is en welke alternatieve warmtebron voor aardgas in een bepaalde buurt de voorkeur heeft. Amsterdam is de eerste gemeente in Nederland die een Transitievisie Warmte vrijgeeft voor inspraak. In het landelijk Klimaatakkoord is afgesproken dat elke gemeente uiterlijk in 2021 een Transitievisie Warmte heeft.
    En komt – dat is nu eenmaal des Amsterdams – daarbij met bizarre claims en onmatige ambities:
    Amsterdam wil in 2040 aardgasvrij zijn: dat is 10 jaar eerder dan de rest van Nederland. Dat doen we om onze CO2-uitstoot te verlagen, maar ook om niet afhankelijk te blijven van Gronings aardgas.
    “Dat doen we”. Je hoort de echo;’s van  de lokale führer van het collectivistische GroenLinks – dat de stad thans regeert.- er in doorklinken. Over holle frasen gesptoken? Wel nu:
    Voor alle buurten geldt dat energiebesparing de meeste voordelen biedt. Het is voor iedereen dus een goed idee om te starten met isoleren.
    Dat in Amsterdam nog nooit iemand daar aan heeft gedacht of begonnen is! Isoleren, meneertje! De rest van het land begon daar in de jaren 80 al mee. Wel moet gezegd zijn, dat Amsterdam het in zoverre slim aanpakt dat het de zaken combineert met al in de stijgers staande renovaties:
    In ongeveer 50 buurten zijn we met partners en bewoners al in gesprek over aardgasvrij wonen en maken we samen uitvoeringsplannen. Dit zijn voornamelijk buurten waar plannen zijn voor renovatie of werkzaamheden die vlakbij het huidige warmtenetwerk uitgevoerd worden.
    Hoe dat zal gaan verlopen in woongebieden waar de bewoners hun pand in eigendom hebben, en niet willen? Dat zal de uitdaging voor komende generaties bestuurders worden, en het heeft er alles van weg dat men hoopt de verwachte weigeraars dan te kunnen dwingen.
    Maar aangezien dit tegelijkertijd e groep mensen zal blijken met de meeste pecunia en de minste lust zich ideologisch tot voor hen ongunstige  politieke stunts te laten dwingen, is het laatste woord over de voortgang n Amsterdam nog niet gezegd. Wèl is duidelijk dat het gemeentebestuur op deze manier een tweedeling inde stad gaat veroorzaken, waarbij de ‘gasklevers’ er het warmste bij zullen blijven zitten..
    Redelijkerwijs moet je daarom verwachten dat het onmogelijk zal blijken de Amsterdamse binnenstad vóór het jaar 2100 geheel gasvrijj te maken. Want zoals altijd zal de grachtengordel goed voor zichzelf zorgen.
    In Utrecht is men al zo ver dat men gaat proberen onwillige bewoners af te kopen:
    Samen met Stedin en woningcorporaties, die het grootste deel van de woningen bezitten, komt de gemeente vóór de zomer met een aanbod dat bewoners moet verleiden over te gaan op elektrisch koken. Bewoners mogen er financieel niet op achteruitgaan als ze van het gas afgaan, zo stelde de gemeente eerder. ,,Dat uitgangspunt blijft onverminderd overeind’’, aldus wethouder Van Hooijdonk.
    Want als gezegd: Utrecht liep vast.
    In Overvecht-Noord zijn niet alle bewoners gerust op het aanbod van de gemeente. Zij vrezen hogere kosten. de gemeente houdt er daarom rekening mee dat niet iedereen in de wijk overstapt op elektrisch koken. Deze gasklevers had Utrecht met de Crisis- en herstelwet in de hand willen dwingen
    Je krijgt de indruk dat men in Amsterdam nog niet over dergelijke consequenties heeft nagedacht, of denkt overal via collectieve besluiten overheen te walsen;
    U kunt tot en met 15 mei uw inspraakreactie op de Transitievisie Warmte geven. De inspraakreacties worden beantwoord in de ‘nota van beantwoording’ en (waar mogelijk) verwerkt, waarna de visie in september 2020 definitief door de gemeenteraad wordt vastgesteld.
    De rest van het land kan zich in ieder geval rustig vermeien met toeschouwen hoe de zeloten in de grote steden zichzelf klem gaan zetten.

Meer over de klimaathoax leest u hier op Veren of Lood.
    Veren en Lood