Kabinet trekt nog eens €12 mrd uit als extra garantie voor ondernemers

• dinsdag 7 april 2020
  • Categorie: , ,
  • Het kabinet trekt nog eens €12 mrd uit om te voorkomen dat ondernemers op grote schaal failliet gaan.

In het kort
    _________________________________________________

• Het kabinet trekt €12 mrd extra uit om de kredietlijnen van ondernemers te ondersteunen.Zonder die garantstelling dreigen veel bedrijven failliet te gaan en blijven schappen leeg.
    • Door kredietverzekeraars te ondersteunen moet het geld weer gaan rollen bij verzekeraars, banken en het mkb.
    • Zonder die garantstelling dreigen veel bedrijven failliet te gaan en blijven schappen leeg.Formeel besluit zou nog deze week worden verwacht.
    • Formeel besluit zou nog deze week worden verwacht.
    ________________________________________________________________

Het kabinet trekt nog eens €12 mrd uit om te voorkomen dat ondernemers op grote schaal failliet gaan. Het gaat om een borgstelling van de overheid, die ervoor zorgt dat ze op krediet kunnen blijven bestellen bij toeleveranciers. Dat melden meerdere Haagse bronnen tegenover het FD. De garantieregeling is hard nodig aangezien verzekeraars en banken terughoudend zijn geworden om betalingsrisico's af te dekken. Een formeel besluit zou nog deze week worden verwacht.
    Winkelierskoepel Inretail sloeg maandag al alarm in deze krant over goedlopende familiebedrijven die hun liquiditeit razendsnel zien opdrogen doordat kredietverzekeraars kredietlimieten beëindigen of verlagen. Nieuwe aanvragen wijzen ze veelal af.

Liquiditeit nodig

Winkelstraten mogen dan grotendeels uitgestorven zijn, winkeliers hebben nog altijd liquiditeit nodig om hun najaarsplanning te doen en nieuwe collecties in te kopen. Met name in de mode- en schoenenbranches moeten ondernemers snel afschrijven op bestaande voorraden en zorgen dat ze voldoende nieuwe waar hebben om klanten te blijven trekken. Zonder een verzekering op leverancierskrediet willen banken en andere partners vaak geen financiering geven, daarmee blijven de schappen leeg. Inretail-voorzitter Jan Meerman sprak van een 'rampscenario'.
    De rol van de kredietverzekeraar is er een op de achtergrond, maar sinds het uitbreken van de coronacrisis staat de sector in het middelpunt van de belangstelling. Mkb-organisaties trokken in Den Haag aan de bel met de waarschuwing dat ondernemers massaal failliet dreigen te gaan als hun leveringen niet verzekerd worden. Meerman sprak van 'gezonde familiebedrijven die nu klappen krijgen, die totaal onnodig zijn.'

Werken aan regeling

Het Ministerie van Financiën bevestigt dat er gewerkt wordt aan een regeling. 'De problematiek is bekend, we werken hard aan een oplossing', aldus de woordvoerder.
    VNO-NCW en MKB Nederland reageren verheugd op het nieuws dat het kabinet in actie komt. 'Kredietverzekeringen zijn essentieel in het economisch verkeer. We zijn met zowel kredietverzekeraars als overheid in gesprek over staatsgaranties.' Het zou gaan om een ruimhartiger systeem dan de garantstellingen die bij de crisis van 2009 ingevoerd zijn. 'De staat wil meer risico's nemen en de zaak simpel organiseren.'
    De werkgeverslobby signaleert bovendien dat kredietverzekeraars in deze crisis meer tijd bieden voor schuldenaren om hun rekeningen te voldoen dan ze deden tijdens de vorige crisis, zodat er niet meteen op grote schaal incassotrajecten hoeven te worden aangezwengeld. 'We hebben goede hoop dat er straks snel een oplossing komt waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid pakt.'

'Noodkreet serieus genomen'

Ook Meerman van de winkelierskoepel is opgelucht 'dat hun noodkreet serieus genomen wordt'. 'We hopen dat partijen samen tot een werkbare oplossing komen. En die moet dan vervolgens liefst zo snel mogelijk beschikbaar komen en eenvoudig werken. De druk groeit met de dag.'
    Duitsland heeft al zo'n garantieregeling. Afgelopen week werd bekend dat de regering €30 mrd reserveert om kredietverzekeraars te ondersteunen. In ruil daarvoor handhaven de kredietverzekeraars hun dekking en breiden ze deze in bepaalde gevallen uit. Ook ontvangt de Duitse overheid twee derde van de premie-inkomsten van de kredietverzekeraars. Hiermee zou de eerste €500 mln van het kredietverlies gecompenseerd worden. Dat er verliezen worden geleden op de garantstelling is vrijwel zeker. Een formeel besluit over de garantstelling van de Nederlandse regering wordt nog deze week verwacht.

FD