Hollands Kroon scoort redelijk bij inwoners en ondernemers

• woensdag 29 april 2020
  • Inwoners en ondernemers in Hollands Kroon zijn volgens een begin dit jaar gehouden onderzoek redelijk positief over hun woon- en werkomgeving. De inwoners waarderen hun woonomgeving met een 7,8.
    Mike Deutekom 29-4-2020
    Elke twee jaar wordt er een inwoners- en ondernemerspeiling gehouden in de gemeenten. ,,Dat geeft ons signalen over hoe we er voor staan’’, zegt burgemeester Rian van Dam. De tweejaarlijkse peiling is een van de meetinstrumenten die de gemeente gebruikt om onder meer het eigen handelen en de dienstverlening te kunnen evalueren.
    Uit de inwonerspeiling blijkt dat iets minder mensen, 84 procent, zich prettig voelt in eigen buurt, tegenover 87 procent in 2018. Ook onder de ondernemers scoort de gemeente over het algemeen iets minder goed dan twee jaar geleden.
    Toch is wethouder Theo Meskers tevreden. ,,Twee jaar gelden moesten we moeite doen om überhaupt aan de onderkant van het aantal respondenten te komen om van een betrouwbare steekproef te kunnen spreken. Dat is nu al een stuk verbeterd, zonder dat we er meer aandacht aan hebben moeten besteden. De betrokkenheid bij de ondernemers is zeker verbeterd.’’

Regeldruk

De ondernemers zien de dienstverlening door de gemeente inderdaad verbeteren. De algemene waardering voor de dienstverlening door de gemeente steeg van 5,7 in 2018 naar 6,1 nu. Ook de afgifte van vergunningen is verbeterd. Maar er zijn ook minpunten. De inspanningen om de regeldruk te verminderen krijgt nu een 5,3 waar twee jaar geleden nog een 5,5 werd gehaald.
    Ook vinden ondernemers dat de veiligheid in de gemeente is toegenomen, maar de bereikbaarheid voor bevoorrading of de parkeermogelijkheden wat zijn afgenomen.
    Noordhollands Dagblad