Is anderhalve meter wel genoeg? Amerikaans onderzoek toont aan dat gevaarlijke nies- en hoestwolken veel verder reiken

• donderdag 2 april 2020
  • Categorie:
  • AMSTERDAM
    Uit nieuw onderzoek van het toonaangevende Massachusetts Institute of Technology blijkt dat de ’veilige afstand’ tussen mensen om niet met het coronavirus besmet te raken geen anderhalve meter moet zijn, maar minstens zes of zelfs acht meter.

2-3-2020

Wat is er aan de hand?

De Amerikaanse onderzoekers stelden met hoge snelheidscamera’s, infraroodtechnieken en een reeks aan andere methoden vast wat er precies gebeurt als iemand hoest of niest. Dat leidt tot nogal plastische beelden van gesputter en gespetter, die zijn gepubliceerd door Jama (Journal of the American Medical Association). Uit hoestmetingen blijkt dat er een snel bewegende wolk van ademhalingsgassen vrijkomt die tot wel zes meter ver kan reiken. Niezen veroorzaakt een wolk die tot acht meter overbrugd.

Het virus zit toch alleen in grotere spetters?

Dat is de algemene veronderstelling tot nu toe. Gevaarlijke speekselspetters zouden niet verder komen dan hooguit anderhalve meter. Daarop is het dringende advies van wereldgezondheidsorganisatie WHO en onze RIVM dus gebaseerd. Er is volgens de Amerikaanse onderzoekers steeds meer bewijs dat het covid-19 virus ook zit in zogenaamde aerosols. Dat zijn piepkleine, heel lichte druppeltjes die dus veel verder komen dan anderhalve meter.
    De leidster van het onderzoek, professor Lydia Bourouiba van het MIT, is ernstig bezorgd over het huidige concept van ’veilige afstand’. „Wat we uitademen, hoesten of niezen is een gaswolk die ver kan reiken, druppeltjes van allerlei afmetingen met zich mee kan nemen en die dus door een hele kamer kan dragen”, stelt ze.

En nu?

Volgens de Amerikaanse prof helpen mondkapjes. Zeker in slecht geventileerde ruimtes. Mondkapjes veranderen de richting van de ademuitstroom - en dus het virus. „Dunne mondkapjes gaan je niet beschermen tegen het inademen van virusdeeltjes omdat die te klein zijn, maar ze kunnen wel de uitgestoten gaswolk afbuigen naar de zijkant in plaats van naar voren.”
    Professor Heymann, adviseur van de WHO, denkt dat nieuwe onderzoeken als deze van de MIT kunnen leiden tot een strenger mondkapjesadvies. Nu krijgen alleen besmette personen en hulpverleners het advies om een mondkapje te dragen. Naar verwachting komt de WHO over enkele dagen opnieuw bijeen om de richtlijnen mogelijk te herzien.
    „Mocht het onderzoek verder ondersteund worden, dan kan het wel eens zo zijn dat het dragen van een mondkapje even effectief of zelfs effectiever blijkt dan het bewaren van anderhalve meter afstand”, aldus Heymann tegen de BBC. Voorwaarde is wel dat het mondkapje op de juiste manier wordt gedragen en dat die permanent om blijft. „Je kan hem niet even afdoen voor het opsteken van een sigaret of een hapje eten.”

Dus het is zes meter afstand houden of een mondkapje?

Niet nodig, betoogt viroloog Steven Callens van het Universitair Ziekenhuis Gent. Volgens hem is de gehanteerde anderhalve meter social distancing voldoende. Hoewel twee meter nog beter is, volgens deze deskundige. Callens wijst erop dat er geen mens meer is die nog zomaar van zich af durft te niezen of de hoesten.

En zorgpersoneel?

Voor hen is dit een extra waarschuwing. Er zijn al langer aanwijzingen dat het virus niet alleen voorkomt in zware speekseldeeltjes maar ook in vederlichte aerosols. Die kunnen volgens de Amerikaanse onderzoekers urenlang in de lucht zweven als ze worden voortgestuwd door luchtstromen van ventilatie- of klimaatregelsystemen. Dat is ook een mogelijke verklaring voor het aantreffen van virusdeeltjes in ventilatiesystemen van ziekenhuiskamers waar coronapatiƫnten lagen.

Kunnen ook mensen die niet ziek zijn het virus verspreiden?

Daar zijn steeds meer aanwijzingen voor. In China vonden zeker 1300 a-symptomatische besmettingen plaats, werd recent bekend. Tientallen leden van een koor in de Amerikaanse staat Washington werden ziek een week nadat ze met zijn allen hadden geoefend. Twee zijn er inmiddels overleden.
    Dit toont volgens epidemioloog dr. Chowell van de Georgia State University aan dat afstand houden alleen niet genoeg is. Hij pleit voor mondkapjes, bijvoorbeeld als mensen boodschappen gaan doen. Er is volgens hem geen alternatief. De ’nieuwe veilige afstand’ van zes meter aanhouden is in supermarkten of bijvoorbeeld op het werk simpelweg niet te doen.

Noordhollands Dagblad