Raadsdebat in Bergen over eigen integriteit

• vrijdag 6 maart 2020
  • Categorie: , , ,
  • De gemeenteraad van Bergen gaat het eigen functioneren op met name het gebied van participatie en integriteit in een openbare vergadering ter discussie stellen.

Een krappe meerderheid ging donderdagavond namelijk akkoord met een initiatiefvoorstel van Behoorlijk Bestuur Bergen dat daarom vroeg. Opvallend was dat de partijen uit de coalitie van 2014-2018 tegen stemden.
    Fractievoorzitter Koos Bruin wilde met zijn voorstel bereiken dat het zogenoemde Manifest van vijf initiatiefgroepen in de gemeenteraad inhoudelijk zou worden besproken. Opstellers van het Manifest zijn Stichting Mooier Bergen, Geen Ballen Maar Bollen, Delversduin, Watertorenterrein en Verontruste Bewoners Bergen aan Zee. Dat manifest was acht maanden geleden al aan de burgemeester en aan de commissaris van de Koning aangeboden om inhoudelijk in de raad te behandelen, maar tot zover is het nog niet gekomen.

Het Manifest vraagt de raad onder meer te erkennen dat er sprake is van een vertrouwensbreuk met een groot deel van de inwoners. Ook wordt opgeroepen ’echte inspraak’ te regelen zodat ook de zwijgende meerderheid wordt gehoord. Maar ook moet de raad kijken naar de eigen integriteit.
    Bruin diende hij het initiatiefvoorstel in ’ook al omdat het bij grote projecten fout is gegaan op het punt van integriteit, waardoor burgers zijn gedupeerd’.
    De VVD wilde het ’verhaal’ breder trekken: „De kwartiermaker Theo van Eijk is bezig met een advies. Dat gaat over het grote geheel, waarvan in mijn ogen het manifest een onderdeel van is”, aldus fractievoorzitter Arend Jan van den Beld. Fractievoorzitter Peter van Huissteden van de PvdA vond het manifest ’ongemeen aanvallend’ en zag niets in de bespreking, wel in een nieuw breed participatiebeleid.

Uiteindelijk echter stemden elf van de 21 raadsleden voor bespreking van het manifest in de raad. Woordvoerster Mareike Naumann van de Stichting Mooier Bergen toonde zich na afloop zeer blij met de uitkomst. Er zal dan volgens haar niet alleen gepraat worden over hoe de inspraak van de burgers is verlopen, maar ook omdat het punt van integriteit aan de orde komt.

Noordhollands Dagblad

Een politicus en zijn/haar/het ongelijk bekennen is een utopie.
    Iedereen heeft het gedaan behalve zijzelf.