Het gore lef van links: politiek hobbyisme in coronacrisis

• donderdag 26 maart 2020
  • Categorie:
  • De linkse fracties begonnen woensdag allerlei voorwaarden te verbinden aan de regelingen waarmee het kabinet bedrijven overeind probeert te houden.

26-3-2020
    Geen bonussen, regie over het beloningsbeleid en vooral ook duurzaamheidseisen. Kennelijk zien ze in de coronacrisis een buitenkansje voor politiek hobbyisme, schrijft Eric Vrijsen.
    CDA-minister van Financiën Wopke Hoekstra sprak steeds over de economische steunregelingen die werden ‘opgetuigd’. Dat klonk daadkrachtig. Alsof de fregatten werden klaargemaakt voor een zeeslag tegen een erfvijand.
    Lees ook dit commentaar van Marijn Jongsma: Crisisbestrijding topprioriteit. Maar hoelang houden we dat vol?
    Toen het ging over het risico dat er met de maatregelen wordt gefraudeerd, schoot hij nogal uit zijn slof. Er wordt hard opgetreden tegen wie ‘het gore lef heeft om de noodregelingen te misbruiken’. Krachtige taal. Zo hoor je de CDA-kroonprins zelden.
    Hoekstra kreeg Kamerbrede steun voor zijn noodpakket, ook al is dat nog niet tot in detail uitgewerkt en weet niemand hoeveel geld het gaat kosten. Maar vanuit de linkse oppositie werden ook allerlei wensen geuit, alsof dit de gelegenheid is om de vrije markt vaarwel te zeggen en schielijk over te schakelen naar een ecologische planeconomie.

Geen riante bonussen

GroenLinks, PvdA en SP willen zich bijvoorbeeld ook bemoeien met het salarisbeleid van bedrijven die steun ontvangen. Het idee is dat de staat alleen bedrijven mag helpen die géén riante bonussen uitkeren en eigenlijk ook geen salarissen boven de Balkenendenorm. GroenLinks-woordvoerder Bart Snels noemde in dit verband de piloten van KLM, die ‘vaak ook nog in het buitenland wonen, hier geen belasting betalen en nu dus niet van belastingmiddelen mogen profiteren’.

KLM-topman Pieter Elbers hield de  Economielezing 2019

Bestel hier de lezing van Pieter Elbers in boekvorm.

Mahir Alkaya (SP) zei dat de ondersteunde bedrijven ook uitzendkrachten in dienst moeten houden en hun losse arbeidskrachten (0-urencontracten) in vaste dienst moeten nemen. PvdA’er Henk Nijboer voerde ook nog ‘duurzaamheidseisen’ op, waaraan vooral de KLM zou moeten voldoen. Ook moest de staat misschien bedrijven als TNT Post nationaliseren, want door de gedaalde beurskoersen zijn die inmiddels een kwetsbare prooi voor kapitalistische aasgieren.
    Misschien had Wopke Hoekstra op dit linkse activisme moeten reageren met de retorische vraag waar ze het gore lef vandaan halen om hun politieke hobby’s te gaan botvieren op in principe gezonde bedrijven die door de pandemie ineens boven de afgrond bungelen? Als ze KLM nu willen dwingen om elektrisch of volledig op bio-kerosine te vliegen, dan kunnen ze beter meteen de 100-jarige failliet verklaren. Als ze in de coronacrisis een buitenkansje zien om Shell in een ander fiscaal regime te dwingen, kunnen ze net zo goed het hoofdkantoor meteen wegjagen. En als ze alle flexibiliteit uit de arbeidsmarkt willen halen, levert de BV Nederland nog meer concurrentiekracht in.
    Lees ook dit commentaar van Gertjan van Schoonhoven over politiek ‘hyenagedrag’: Partij voor de Dieren laat ware – zeer onaangename – aard zien

Hoekstra stelde zich tactisch op

Maar de CDA-minister stelde zich tactisch op, natuurlijk. ‘De gevoelens van uw Kamer hebben we op het netvlies,’ zei Hoekstra diplomatiek. Een nadere uitwerking van de maatregelen zou nog volgen. En nu maar hopen dat de linkse partijen tot realisme komen en het gore lef missen om politiek misbruik te maken van de steunmaatregelen.
    Elsevier

Johann zei

Linkse politiek is een nog groter gevaar voor de mensheid dan het huidige C virus.Wat een smerige mentaliteit om in deze crisis bedrijven klem te zetten. Dit soort politici kunnen missen als kiespijn.

Dekker zei

Linkse politiek is een gesel voor de mensheid. Veel van ons hebben meegemaakt hoe het de Sovjet Unie verging. 40 Mijoen, het Maoïsme is nog een tandje erger geweest met 60 miljoen doden.
    Een partij als Groen Links die voortkomt uit de Communistische Partij Nederland is nog steeds een Communistische partij en wil gewoon het Sovjet model hier invoeren, een grote Overheid die over de schouders van ieder individu meekijkt en als het nodig is hard in zal grijpen. De PvdA is allang de partij niet meer voor de arbeiders, al denken veel ouderen dat dat nog steeds zo is. D'66 is precies het tegenovergesteld als waar Van Mierlo de partij heeft opgericht, het zijn nu een stel fascistische globalisten. DE SP is een Maoïstische partij met alle gevolgen van dien.
    De overige partijen zijn alleen bezig met hun eigen zaken en verliezen het geheel uit het oog.
    Gaat prima in Nederland.