Siem Zeilemaker (PWF): “We staan weer buitenspel, de provincie heeft schijt aan haar inwoners”

• maandag 20 januari 2020
  • Categorie: , ,
  • MEDEMBLIK – Windmolenpark Westfriesland zet bij veel mensen kwaad bloed, zo ook bij Siem Zeilemaker, fractievoorzitter van Progressief Westfriesland en fel tegenstander van windmolens bij de kernen in Westfriesland.

20-1-2020
    De gemeenten zijn ook al een tijdje bezig met hun Regionale Energie Strategie. Praten, praten, praten en nu (ook)weer buitenspel gezet? Provincie, ga je schamen!!
    SIEM ZEILEMAKER
    In een reactie op de plannen van de provincie Noord-Holland om in Westfriesland een enorm windmolenpark te gaan bouwen zegt Zeilemaker: ,,En weer heeft de provincie Noord-Holland schijt aan haar inwoners. In het verleden werd een afstand tot bewoning van 600 meter vastgesteld en dacht de gemeente Medemblik van het windmolen gedonder af te zijn, omdat met die 600 meter er geen mogelijkheden zouden zijn in de open ruimte tussen de verschillende dorpen.
    Nu krijgen de bewoners weer het gevoel, en terecht, dat “ze” toch weer doen wat ze zelf willen en verliezen nog meer het vertrouwen in de overheid.
    SIEM ZEILEMAKER
    Siem Zeilemaker(PWF)
    Zeilemaker heeft zich altijd hard gemaakt om de komst van de 7 enorme windmolens vlakbij Zwaagdijk-Oost tegen te houden, te dicht bij de woningen en landschap verstorend, maar toen trok de provincie zich al niets van alle bezwaren aan.  ,,Maar dan bedenkt de provincie een list, ze stellen een Noord-Hollandse Energieregio in en die bedenkt dat die afstand van 600 meter wel een beetje minder kan. Goh, wat een unieke vondst als je deze ingenieursbureaus eerst de opdracht hebt gegeven om te zoeken naar oplossingen om veel meer schone energie op te wekken,” aldus Siem Zeilemaker.
    Siem Zeilemaker vertelt verder: ,,En de bewoners van de dorpen die er straks tegen aan mogen kijken? Ze staan weer buitenspel. Je komt met een tekening waar weer een heleboel gebieden staan “waar het moet kunnen” en gaat dan wachten wat er gebeurt. Precies hetzelfde als een paar jaar geleden met de zogenaamde “zoekgebieden”
    Dat is de enige strijd die we niet hebben gewonnen, maar er waren ook plannen bij Oostwoud, Hauwert en Twisk en dat hebben we toen allemaal weten te voorkomen. Het Zwaagdijkplan werd er door een truc van de provincie “ingefietst”. Ineens was er een aparte regeling voor oude plannen.

Medemblik Actueel.