Kernreactor Petten werkt nog steeds met ’kernwapen-gevaarlijk’ uranium

• donderdag 23 januari 2020
  • De kernreactor in Petten werkt nog steeds met hoogverrijkt uranium.

Het gaat om de bestraling van halffabricaten voor het Belgische IRE. Eerder maakte NRG - de exploitant van de Hoge Flux Reactor - nog vol trots bekend dat het was overgestapt op laagverrijkt uranium.
    ’Nederland voldoet nog steeds niet aan de afspraken die zes jaar geleden op de nucleaire top in Den Haag met de toenmalige president Obama zijn gemaakt om ’kernwapen-gevaarlijk’ hoogverrijkt uranium uit te bannen’. Dat meldt de Stichting Laka.
    Laka refereert een persbericht van twee jaar geleden waarin NRG stelde dat het samen met het bedrijf Curium was gestopt om hoogverrijkt uranium te gebruiken bij de productie van het voor ziekenhuizen belangrijke isotoop molybdeen.
    Tijdens de nucleaire top in Den Haag was afgesproken met Frankrijk, België en Nederland dat ook bij de productie van medische isotopen van hoog- op laagverrijkt uranium zou worden overgestapt. Laka ontdekte echter dat het IRE nog met regelmaat hoogverrijkt uranium in de Hoge Flux Reactor laat bestralen.
    Een woordvoerster van NRG laat weten dat NRG en Curium zelf wel met laagverrijkt uranium kunnen werken, maar dat IRE nog niet zover is. ,,Het is een complex proces.’’ Volgens haar kan NRG niet andere landen of klanten tot de overstap naar laagverrijkt uranium dwingen. Daarnaast speelt mee dat NRG rekening wil houden met de patiënten die met de medische isotopen van IRE worden geholpen. ,,Dat de overlevingskansen van kankerpatiënten stijgen, komt ook door de goede diagnosemogelijkheden.’’
    IRE moet ook overstappen. Uiteindelijk zullen de Verenigde Staten stoppen met de export van hoogverrijkt uranium voor de productie van medische isotopen.

Noordhollands Dagblad