GroenLinks Medemblik: ’Lichthinder van kassen ontoelaatbaar toegenomen boven Opperdoes’

• woensdag 22 januari 2020
  • Categorie: , ,
  • Met handhaving en dwangsommen zou de gemeente Hollands Kroon de lichthinder van kassen, die onder meer in Opperdoes wordt ervaren, aanpakken.

Die dringende oproep staat in een open brief van de Medemblikker fractie van GroenLinks aan het college van Hollands Kroon.
    De lichthinder is volgens de partij de laatste weken ’weer ontoelaatbaar toegenomen’. ,,Een van onze fractieleden is woonachtig in Opperdoes, op ongeveer 1.000 meter afstand van de betreffende kassen (op grondgebied van Hollands Kroon, red.). Vanuit zijn slaapkamerraam ondervindt hij dagelijks hinder van de lichtvervuiling’’, staat in de brief, begeleid door een foto waarop te zien is dat de hemel bij nacht boven het dorp oranje kleurt.

Handhaving

Hollands Kroon heeft de handhaving op dit terrein uitbesteed aan de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord. Die controleert volgens GroenLinks echter alleen steekproefsgewijs op grond van de landelijke richtlijnen, die minder strikt zijn dan die van het bestemmingsplan.
    ,,Om die reden heeft uw eigen afdeling Veiligheid en Handhaving vorig jaar de handhaving tijdelijk zelf opgepakt en gedreigd met het opleggen van een last onder dwangsom. Die actie heeft zichtbaar succes gehad! Maar helaas niet met blijvend resultaat...’’
    Noordhollands Dagblad

Heel de Noordkop heeft last van die lichthinder. Bij de aanleg was het toch zo dat er voorzieningen zouden worden getroffen om geen lichthinder te ondervinden? Of heeft men de spelregels inmiddels gewijzigd via bijvoorbeeld de crises wet?

Annoniem zei

In Aartswoud is het ook een grote zee van oranje lichtvervuiling. We zitten nog veel verder af dan Opperdoes. Daarnaast een circus van rode knipperlichten van de windmolens. Vreselijk.

Er moeten overal vergunningen worden afgegeven door de gemeente. Is er nou geen (slimme) ambtenaar die kan bedenken dat bij een kas ook lichthinder hoort en dat daarom de vergunning afgifte zorgvuldiger beoordeeld moet worden?

DONKER slapen is een mensenrecht.
    In gevangenissen houden ze je s' nachts wakker om tot een bekentenis te komen.

Meer hoef ik toch niet te zeggen?

Groen(s)links..................................