In Middenmeer zitten de inwoners er warmpjes bij met aardwarmte die voor het grijpen is

• woensdag 22 januari 2020
  • Categorie: , ,
  • Middenmeer zit bovenop een warmtebron. Warm water wel te verstaan, aanwezig op een diepte van zo’n twee kilometer.

Het is niet ondenkbaar dat die warmte binnen twee tot tien jaar naar woningen en andere gebouwen in Middenmeer stroomt.
    Eenvoudig gezegd hoeft daar maar een telefoontje voor naar Energie Combinatie Wieringermeer dat in 2006 is mede door glastuinders is opgericht voor het verwarmen van kassen op Agriport. ECW liet daarvoor pijpen in de aarde boren.
    Het resultaat: met het warme opgepompte water worden inmiddels zo’n twintig bedrijven in de Wieringermeer en West-Friesland (Andijk) van warmte voorzien. Als dat water zijn warmte (80-90 graden) aan een wisselaar heeft afgegeven gaat het terug de diepte in voor een nieuwe ronde van warmtelevering.

Glastuinder

Ditzelfde principe is toepasbaar voor de verwarming van woningen in Middenmeer, zoals wethouder Theo Meskers van de gemeente Hollands Kroon kortgeleden als mogelijkheid noemde.
    Die gedachte komt voort uit de inspanningen die de regio moet leveren vanwege klimaatafspraken die in 2015 in Parijs zijn gemaakt. Met als doel van fossiele brandstoffen (olie en gas) af te komen.
    Een uitvloeisel hiervan is dat alle gemeenten in het land eind 2021 via een zogeheten Regionale Energie Strategie moeten aangeven hoe ze de energiebehoefte duurzaam regelen. Naast bijvoorbeeld zon- en windenergie, biomassa, varianten op warmtepompen is aardwarmte een kandidaat.
    De bestaande projecten op dit gebied in Nederland zijn vooralsnog gericht op warmtelevering aan bedrijven. Uitgezonderd een glastuinder in Pijnacker/Nootdorp die het plaatselijke zwembad, een school en zo’n vijfhonderd appartementen van een woningcorporatie van warmte voorziet, vertelt Robert Kielstra, directeur van Energie Combinatie Wieringermeer.

Bestaande putten

Zou dat telefoontje van Meskers komen, kan ECW ‘binnen twee jaar warmte leveren’. In eerste instantie uit de bestaande putten en als dat niet genoeg is wordt een nieuwe put aangelegd. In dat geval moet er wel een partij zijn die verantwoordelijk is voor de aanleg van een warmtenet dat in verbinding staat met de woningen. Dat kan een gemeente zijn, een coöperatie dan wel aan andere partij. ECW gaat de benodigde infrastructuur in ieder geval niet aanleggen, legt Kielstra uit.

Regisseur

Op de vraag of de gemeente Hollands Kroon die kar wil trekken, komt als antwoord:
    ,,Als blijkt dat aardwarmte een interessante en rendabele optie is, dan kunnen bedrijven of inwoners het initiatief nemen dat toe te passen. Hollands Kroon heeft daarin de rol van regisseur en zal waar mogelijk ondersteuning gaan bieden.’’
    De vraag naar duurzame energiebronnen gaat ‘enorm toenemen’ op het moment dat duurzame ontwikkelingen steeds dwingender wordt opgelegd verwacht Kielstra.
    ,,Als we tien jaar verder zijn, komen de ge- en verboden. Je ziet dat nu al bij nieuwbouw waar de aanleg van aardgasleidingen taboe is verklaard. Die ontwikkeling zal de vraag naar schone energie enorm aanjagen.’’
    De levering van aardwarmte is niet goedkoop, zoals ‘niks op energiegebied goedkoop is’, geeft Kielstra aan.
    Een prijsvergelijking maken tussen de varianten van duurzame energie is niet gemakkelijk te maken, het is ‘een diffuus terrein.’, geeft Kielstra aan
    ,,Energie afkomstig van zonnepanelen is in tegenstelling tot geothermie met warmtenet een halffabricaat en dat geldt ook voor windenergie omdat er geen cent voor het gebruik van het elektriciteitsnet wordt betaald. Dat kan natuurlijk niet. Zodoende is het heel moeilijk om een eerlijke kostenvergelijking te maken.’’
    Een voordeel van aardwarmte is bovendien de gegarandeerde levering ervan, anders dan de opbrengst van zon- en windenergie gezien de grilligheid van het weer, stipt Kielstra aan.

Parijs

De opbrengst uit een geothermische bron ’is vrijwel onuitputtelijk’. In de stad Parijs werd in 1969 de eerste put geslagen. Sinds die tijd is de temperatuur uit die warmtebron ’met slechts een graad gedaald,’ aldus de ECW-directeur.
    Noordhollands Dagblad

Een warmtepomp die het water van 150 m diep oppompt verbruikt ongeveer 4- a 5000 kw per jaar, dus meer als een gemiddeld gezin verbruikt zonder warmtepomp.
    Het verbruik is dus erg hoog. De vraag is wat de stroomkosten zijn van het op- en rondpompen van al dat warme water waar ook nog een infrastructuur voor moet worden aangelegd.
    De energie centrales, gestookt op aardgas, kolen of bio gas zullen de stroom moeten leveren, ook in de winter als het niet waait of als de zon niet schijnt.

Sam Kooy zei

De zoveelste blunder van Meskers ! Deze man heeft ze niet allemaal meer op een rij. Zie o.a. de Kooyhaven en het omtoveren van Den Oever naar een 2e Volendam ! De Kooyhaven uiteraard samen met zijn Helderse maat. Nóg steeds leeg !