Wooncompagnie wil in vijf jaar 1100 nieuwe huurhuizen bouwen

• vrijdag 13 december 2019
  • Woningcorporatie Wooncompagnie, met het hoofdkantoor in Hoorn, wil in de komende vijf jaar maar liefst ruim 1100 nieuwe woningen bouwen. Hiervoor trekt de sociale verhuurder meer dan 200 miljoen euro uit.

Het is de grootste investering en bouwopdracht in het bestaan van Wooncompagnie. Een deel van huizen wordt in de fabriek van Ursem in Wognum gebouwd.
    Het komende jaar wil de verhuurder zo’n 250 huizen opleveren. In de jaren daarna zullen vergelijkbare aantallen worden gerealiseerd, zo is de bedoeling. Door gebruik te maken van snelle bouwsystemen is een dergelijke productie haalbaar, zo verwacht directeur Stefan van Schaik van Wooncompagnie.
    Ursem bouwt in de fabriek langs de A7 in Wognum in een veel snellere tijd dan bij de traditionele bouw complete hoogwaardige en energiezuinige woningen.

Betaalbare grond

Cruciaal in de plannen van Wooncompagnie is de medewerking van de gemeenten, zo benadrukt Van Schaik. ,,Wij moeten betaalbare grond hiervoor krijgen aangeboden. Er zijn helaas gemeenten in het gebied waarin wij werken die liever meer geld aan hun bouwgrond verdienen door dit te verkopen aan projectontwikkelaars die hier vervolgens dure huizen op bouwen. Als zij echt wat aan de groeiende woningnood onder de financieel zwakkeren willen doen moeten de politici in die gemeenten andere keuzes maken.’’
    De corporatiedirecteur wil niet zeggen op welke gemeenten hij doelt die in zijn ogen meer moeten doen voor de sociale woningbouw. ,,Maar Schagen en Purmerend doen het erg goed. Projectontwikkelaars die daar aan de slag willen moeten bijvoorbeeld ook dertig procent van wat ze bouwen reserveren voor de sociale sector. Ook in Medemblik gaat het wat dat betreft goed. Overigens begrijp ik heel goed dat gemeenten het lastig vinden grond voor een lager bedrag aan corporaties te verkopen of van projectontwikkelaars te eisen dat zij meer doen aan sociale woningbouw.’’

Onderhoud

Behalve de 200 miljoen voor nieuwbouw pompt Wooncompagnie ook nog eens vele miljoenen extra in de verbetering en het onderhoud van de bestaande voorraad.
    Van Schaik zegt niet te verwachten in de financiĆ«le problemen te komen door de ambitieuze plannen. ,,Door de lage rente kunnen wij goedkoop geld lenen. Huurders hoeven niet bang te zijn dat wij de huur verhogen om investeringen mogelijk te maken. Wij hebben onze financiĆ«n goed op orde. We zitten midden in een wooncrisis. Steeds meer mensen zijn hiervan de dupe, wij zien dagelijks schrijnende situaties. Wij moeten onze verantwoordelijkheid nemen. Tegelijk neemt het kabinet besluiten die juist de sociale woningbouw tegenwerken.’’
    Voor het komend jaar gaat Wooncompagnie vijfendertig huizen bouwen aan onder meer de Westerweg Zuid in Schagen. Daarnaast komen er twintig woningen bij aan de Abbestederweg in Callantsoog en levert de herstructurering van de Patrijsstraat in Wieringerwerf eenenveertig woningen op. In Tuitjenhorn komen aan de Delftweg twaalf huizen en aan de Denneweg/Duinroosweg in Callantsoog staan zeventien woningen gepland. In dit dorp komen het komende jaar ook nog twintig woningen aan de Abbestederweg.

Winkelmadepark

Het oude Winkelmadepark in Winkel wordt momenteel ingrijpend verbouwd. Dit voormalige zorgcomplex maakt het komend jaar plaats voor achtenveertig appartementen in de sociale verhuur. ,,Achter dit complex staat nog een rij ouderenwoningen die wij later ook gaan verbouwen’’, zegt Van Schaik. ,,Wij onderzoeken nu de mogelijkheid om dat ook naar voren te halen zodat deze eerder beschikbaar komen voor woningzoekenden.’’
    Noordhollands dagblad