Vijftien hectare voor 1,2 miljoen naar motorcrossers. Nieuwe coöperatie koopt bijna vijftien hectare voor baan in Middenmeer

• woensdag 18 december 2019
  • Motorclub Noord-Holland is een stap verder in de nu al jarenlange strijd voor een eigen baan. Crossers worden binnenkort eigenaar van een stuk land in de Wieringermeer.

Het gaat om bijna vijftien hectare akkerbouwland in de hoek Groetweg/Alkmaarseweg in Middenmeer. Het perceel is nu nog eigendom van de provincie Noord-Holland. Gedeputeerde Staten (GS, het dagelijks bestuur van de provincie) stemde deze week in met de verkoop.
    Eigenaar wordt niet de vereniging zelf, maar een nieuwe organisatie die speciaal voor dit doel is opgericht. Het is de coöperatie Grond Noord-Holland. Volgens voorzitter Gert Meereboer van de club bestaat de coöperatie uit veertien motorsportliefhebbers. ,,Zij hebben samen het geld bijeen gebracht voor de aankoop.”

’Prijs marktconform’

De grond gaat over voor iets meer dan 1,2 miljoen euro. Het exacte bedrag is 1.232.000 euro. Dit bedrag maakte de provincie woensdagmiddag bekend na vragen van deze krant. Meereboer noemt de prijs ’marktconform’. ,,Achteraf bezien hadden we als club het terrein twintig jaar geleden zelf moeten kopen. Dat was toen voor minder geld gebeurd.”
    In 2007 werd de provincie eigenaar. Sindsdien wordt het land verpacht. Twee jaar eerder had Provinciale Staten GS opgedragen een motorcrossterrein mogelijk te maken.
    Grond Noord-Holland blijft het perceel voor agrarisch gebruik verpachten, totdat de plannen voor de crossbaan rond zijn en de aanleg kan beginnen. De gemeente Hollands Kroon zal halverwege 2020 het bestemmingsplan wijzigen om de baan mogelijk te maken, zo verwacht de provincie.

Milieu-effectrapportage

De motorclub werkt nu aan de afronding van de milieu-effectrapportage. Hierin wordt onder meer de impact van het geluid aangegeven. Gert Meereboer stelt dat alle informatie voor juni bij de gemeente zal zijn ingediend. Hollands Kroon beoordeelt daarna de rapportage.
    Als de baan sneuvelt, moet de coöperatie de grond binnen zeven jaar de provincie te koop aanbieden. Die kan weer eigenaar worden voor hetzelfde bedrag.
    Noordhollands Dagblad