RIVM neemt zorg niet weg

• donderdag 12 december 2019
  • Categorie: , ,
  • Hoofddorp - Presentatie van onderzoek naar effect ultrafijnstof op gezondheid rond Schiphol
    Bart Boele 12-12-2019

De zorgen over de gevolgen van ultrafijnstof voor de gezondheid van mensen rond Schiphol zijn groot.

Daar heeft het onderzoek dat het RIVM deze zomer heeft gepresenteerd niets aan veranderd. Het roept bij veel mensen juist meer vragen op. Dat blijkt op de avond dat projectleider Nicole Janssen en onderzoeker Brigit Janssen (geen familie) van het RIVM de onderzoeksresultaten aan 150 geïnteresseerden presenteren in Hoofddorp. ,,TNO wist jaren geleden al dat er ultrafijnstof is. Waarom trekt het RIVM niet keihard aan de bel in Den Haag’’, vraagt een Rotterdammer. ,,Het feit dat we onderzoek doen naar het effect van ultrafijnstof op de gezondheid is een zorgvuldige manier van zeggen dat we ons zorgen maken’’, stelt Brigit Janssen. Een huisarts uit het Gelderse Hattem stelt voor logisch na te denken: ,,Ultrafijnstof gaat het hele lichaam door en heeft dus gevolgen voor de gezondheid.’’ Brigit Janssen: ,,Dat het slecht is weten we, wij willen vaststellen hoe slecht het is.’’

Voor het onderzoek werd wekelijks een ademtest gedaan bij schoolkinderen uit Badhoevedorp en Aalsmeer. Gezonde volwassen vrijwilligers werden meerdere keren vijf uur lang aan lucht met ultrafijnstof blootgesteld. De conclusie is dat ultrafijnstof effect heeft, maar ook dat vliegverkeer iets minder reactie geeft dan wegverkeer. Dat verschil is gemeten omdat er in ultrafijnstof van wegverkeer roetdeeltjes zitten en bij vliegverkeer niet.

Het valt de zaal op dat vijftien procent van de groep schoolkinderen ’piepers’ zijn die last hebben van hun luchtwegen. ,,Dat is veel. Is er ook een controlegroep gebruikt’’, vraagt een mevrouw. Dat hoeft niet, stelt Janssen, ,,want ze zijn hun eigen controlegroep. We hebben ze op slechte en op goede dagen onderzocht.’’

De onderzoekers krijgen veel vragen, ook over hun onderzoeksmethoden. Het snel publiceren van de eerste resultaten wordt gewaardeerd, maar neemt de zorgen niet weg. In 2021 volgt het onderzoek naar het effect op de lange termijn.

Noordhollands Dagblad