NIOZ: ’Noordzee is veel schoner’

• maandag 23 december 2019
  • Categorie: , ,
  • DEN HOORN -  Er is minder olievervuiling in de Noordzee.

Merlin Mulder 23-12-2019

Dat blijkt uit onderzoek van Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) op Texel. Medewerkers doen al zestig jaar onderzoek langs het Nederlandse strand. Sinds halverwege de jaren zeventig is NIOZ-onderzoeker Kees Camphuysen hierbij betrokken.

Voor het onderzoek is een bijzondere graadmeter gebruikt. Telkens is gekeken naar het percentage olieslachtoffers onder de zeekoeten, een voor olievervuiling kwetsbare zeevogel vanwege zijn tere verenpak.

De zeekoet duikt diep naar voedsel. Als olieresten de veren ook maar een beetje aantasten, raken de vogels onderkoeld en gaan ze onherroepelijk dood. Talloze vrijwilligers nemen al zestig jaar de moeite om elke dode zeekoet te controleren op olie in de veren. Eind vorige eeuw waren bijna alle zeekoeten die aanspoelden op het strand met olie besmeurd, aldus het onderzoeksinstituut. Tegenwoordig is er nog maar een fractie van de vogels besmet. Hieruit leiden de onderzoekers af dat olievervuiling in de Noordzee naar een minimum is teruggebracht.

,,In tijden van zorg over een klimaatverandering, plasticsoep in de zee, stikstofuitstoot en andere milieuproblemen wordt soms vergeten dat beleid ook effectief kan zijn”, aldus de onderzoekers. Het officiële Europese beleidsdoel waarin staat dat in 2030 nog maar 10 procent van de zeekoeten met olie besmeurd mag zijn, is inmiddels bereikt.

De ommekeer vond plaats in 1990. Er werd strenger gecontroleerd, er werd meer aandacht besteed aan het olieprobleem en schepen werden aangepast. Sindsdien was al te zien dat er minder olie in de zee terechtkwam.

Ook strandwandelaars kunnen zien dat er minder olievervuiling is. ,,Waar een wandeling op het strand nog niet zo lang geleden onmogelijk was zonder olie aan de schoenen te krijgen, is het strand nu eigenlijk altijd schoon.”

Paraffine

Overigens is er niet alleen maar optimisme bij de zeeonderzoekers. Nu stranden minder met olie besmeurd zijn, valt andere vervuiling op. Zo wordt er regelmatig paraffine aangetroffen. Ook vinden onderzoekers veel resten van plantaardige olie en plastics in de zee.

Noordhollands Dagblad