Analyse: Werkgelegenheid in Den Helder is de grote winnaar

• maandag 23 december 2019
  • Categorie: , ,
  • En dat maakt twee. Na het verrassende plan van TKMS om onderzeeboten in Den Helder te gaan bouwen is ook Damen uit de kast gekomen.

Het transportschip Den Helder wordt in deze regio afgebouwd en er gaat - als Saab-Damen die order krijgt - ook meer aan onderzeeboten getimmerd worden dan eerst de bedoeling was.
    Den Helder, werknemers en bedrijven uit stad en regio zijn door deze voorgenomen plannen de grote winnaar. En ook havenwethouder Kees Visser kan spinnend tevreden zijn. Want roept hij niet al een jaar: ’Het maakt me geen zak uit wie de boten bouwt, als het maar in mijn stad gebeurt’? De politicus krijgt nu zijn gelijk bevestigd.
    Het is slechts een kwestie van tijd of ook Naval en zijn Nederlandse partner IHC zullen zich melden met een soortgelijk geluid. Want als er een schaap over de dam is, volgen er altijd meer.
    Wanneer dat gebeurt, hebben alle drie de overgebleven werven in de race om de miljardenorder voor de Koninklijke Marine weer een gelijk speelveld. Het voordeel van de Duitse werf, die als eerste nadrukkelijk koos voor werkgelegenheid in de marinestad, is dan verdwenen. Want dat het een voordeel is om werk te beloven, blijft een waarheid als een koe. Het is ook de gewoonste zaak van de wereld binnen de wapenhandel.
    Kijk naar de peperdure Amerikaanse straaljager F-35. Het vliegtuig bestaat deels uit componenten die door Nederlandse bedrijven worden gemaakt. Zo vloeit een deel van de belastinggelden terug naar Nederland.
    Met de onderzeeboten is dat hetzelfde verhaal. Een argument dat nog sterker wordt als onze regering voor de boot van Saab-Damen kiest. Want Damen is een echt Nederlands bedrijf dat dankzij de in de onderzeeërs gepompte belastingcenten weer Nederlanders en dito bedrijven aan een baan en inkomsten helpt.
    Het in Kiel gevestigde TKMS zag die bui natuurlijk hangen en kondigde aan een in Den Helder gevestigde dochter te zullen oprichten zodat het argument van ’koopt Nederlandse waar’ teniet gedaan kan worden.
    Het is echter een jaar geleden dat de Duitse werf dit voornemen in deze krant aankondigde, maar er is nog steeds geen kantoor in Den Helder gevestigd; tenminste niet dat ik daar weet van heb.
    Ondertussen zou je bijna vergeten dat er nog een vierde werf in de race was. Het Spaanse Navantia is echter deze maand door het ministerie van Defensie bedankt voor de getoonde belangstelling in de order. Voor Navantia was dat reden om een pittige brief aan Defensie te schrijven. De Spaanse werf is het niet eens met de argumenten die aangevoerd zijn om hen uit de wedstrijd te gooien.
    Mosterd na de maaltijd, want Navantia was geen serieuze mededinger. Naval, Saab-Damen en TKMS zijn vol op het orgel gegaan zowel voor als achter de schermen. Dat zullen ze ook de komende twee jaar doen, want pas in 2021 wordt de knoop doorgehakt.
    Noordhollands Dagblad