Natuurorganisaties: stikstofafspraken met boeren onacceptabel

• donderdag 19 december 2019
  • Categorie:

• De afspraken over stikstof tussen boerenorganisatie en het kabinet moeten van tafel.
    19-12-2019

Volgens natuurorganisaties houden deze geen stand bij de rechter. Zij willen snel in overleg met boerenorganisaties en het kabinet om tot nieuwe afspraken te komen.

Dat schrijven Mobilisation for the Environment van Nijmegenaar Johan Vollenbroek en vereniging Leefmilieu in een brief aan landbouwminister Carola Schouten. Zij vinden het onacceptabel dat zij niet waren betrokken bij dit overleg. ,,U kunt het zich niet permitteren om stikstofbesluiten te nemen die opnieuw gaan sneuvelen bij de rechter.”
    Dinsdag maakten boerenorganisaties bekend dat er afspraken zijn gemaakt met het kabinet voor de aanpak van de stikstofproblemen.  Zo komt er geen gedwongen uitkoop van boerenbedrijven. Boeren beloven de uitstoot te verminderen door eiwit te verminderen in het voer voor melkvee, extra weidegang en door mest aan te lengen met water.

Plannen onvoldoende

Deze afspraken zetten nauwelijks zoden aan de dijk, stellen de natuurorganisaties. ,,Deze afspraken staan gelijk aan een scherpe ontkenning van wat noodzakelijk is voor natuurbehoud.” Volgens Vollenbroek moeten alle sectoren, ook de landbouw, binnen tien jaar hun stikstofuitstoot minimaal halveren om daarmee schade aan de  natuur te verminderen. Afname van de veestapel is daarbij onvermijdelijk.
    Natuurorganisatie zijn ten onrechte gepasseerd, vindt Vollenbroek, en met de afspraken rijdt het kabinet het werk van de commissie Remkes ernstig in de wielen.

Nog geen akkoord, zegt minister

Een woordvoerder van minister Schouten benadrukt bij de NOS dat er nog geen akkoord is, maar dat het alleen gaat om ‘afspraken en uitgangspunten’ die nog moeten worden uitgewerkt. Het ministerie erkent dat er inderdaad is afgesproken dat er geen ‘generieke krimp’ komt. Maar dat er minder veeteelt komt, kan wel een gevolg van zijn van de maatregelen. Doel blijft om de uitstoot van stikstof te beperken, aldus de woordvoerder.
    Ook boerenorganisaties als Farmers Defence Force zeiden deze week dat er nog geen akkoord ligt, maar dat het om afspraken gaat die nog moeten worden uitgewerkt.
    AD