Klimaattop Madrid baart een vaag compromis-akkoord

• zondag 15 december 2019
  • Na een tweede nacht van onderhandelingen bereikten de onderhandelaars op de klimaattop in Madrid vanmiddag een akkoord: twee dagen later dan gepland. De deelnemende landen verbonden zich om tegen de volgende conferentie in Glasgow concrete plannen op tafel te leggen om hun CO2-uitstoot terug te dringen.
    15-12-2019
    ‘We zijn er bijna. Het is hard en moeilijk, maar het is het waard. Ik heb jullie nodig, maar ook de mensen in onze landen hebben jullie nodig’, had de Chileense minister van Milieu Carolina Schmidt kort na middernacht op de conferentie gezegd. Ze riep op tot flexibiliteit voor een ambitieus resultaat. Om 10 uur vanmorgen begon de slotvergadering.
    De slotverklaring van de conferentie waar die uiteindelijk toe leidde, is vooral bijzonder vaag. Enkele van de meest heikele punten - zoals concrete nieuwe doelstellingen om de CO2-uitstoot te beperken - werden doorgeschoven naar de volgende VN-klimaattop in Glasgow. Tegen dan zullen de landen hun doelstellingen 'zoveel mogelijk aanscherpen'.
    De meest ambitieuze partijen aan tafel, zoals de Europese Unie, wilden in de slottekst opgenomen zien dat alle landen hun klimaatplannen moeten aanpassen en ambitieuzer moeten maken. Maar in de finale tekst staat alleen dat landen 'hun best moeten doen' om minder broeikasgassen uit te stoten.
    Vooral NGO's zijn zeer teleurgesteld over die formulering. Ze zeggen dat 'hun best doen' niet zal volstaan.
    Regels voor de oprichting van een koolstofmarkt - waarop landen die te veel uitstoten krediet kunnen kopen bij landen die minder uitstoten - kwamen er niet. Ook over een schadevergoeding voor ontwikkelingslanden die nu al schade ondervinden van de klimaatopwarming, werd geen akkoord bereikt.
    Langste klimaattop in de geschiedenis
    De klimaattop van de Verenigde Naties was op 2 december van start gegaan en had vrijdag afgelopen moeten zijn. Maar net als bij vele voorgaande klimaatconferenties, zijn verlengingen nodig om tot een akkoord te komen. Voorzitter Chili moest gisteren een tweede verklaring opstellen, nadat het eerste ontwerp werd afgeketst wegens ‘niet ambitieus genoeg’.
    De COP25-top van Madrid heeft nu het record van langste VN-klimaattop in de geschiedenis.
    Een pijnpunt was onder meer de invulling van artikel 6 van het klimaatakkoord van Parijs, dat werd afgesloten in 2015. Dat punt voorziet de invoering van marktmechanismen voor de handel in emissies. Op de COP24-top, een jaar geleden in het Poolse Katowice, konden al geen afspraken gemaakt worden voor dergelijke globale koolstofmarkten.
    Obstakels
    Ook over de klimaatambities zijn de meningen verdeeld. Verschillende partijen, de Europese Unie en de kwetsbare landen op kop, willen een duidelijke oproep voor een verhoging van de doelstellingen voor uitstootreductie van broeikasgassen in 2020. Maar andere landen staan hier dan weer op de rem.
    Tijdens de top moeten de laatste obstakels voor het klimaatakkoord van Parijs worden weggenomen. Dan kan het akkoord op 1 januari 2021 daadwerkelijk beginnen met de eerste cyclus van vijf jaar, waarin de bijna tweehonderd deelnemende landen zullen uitvoeren wat ze beloofd hebben.

De Standaard