Hollands Kroon wil grond ’Poort van Noord-Holland’ in Den Oever kopen van Connexxion

• donderdag 12 december 2019
  • Ooit werd het door de gemeente Wieringen de ’Poort van Noord-Holland’ genoemd, het bustransferium in Den Oever. Het moest het visitekaartje worden voor het vissersdorp. Dat lijkt er nu - jaren later - eindelijk van te komen.

Hollands Kroon kan het transferium overnemen van busmaatschappij Connexxion voor 215.000 euro.
    De gemeente werkt al tien jaar aan het masterplan om de economie, het toerisme en het inwonertal van Den Oever op te krikken. Daarvoor waren zesendertig deelplannen bedacht die nu bijna allemaal zijn uitgevoerd. Een van de projecten die nog moeten gebeuren is de vernieuwing van het bustransferium.
    Nu lijkt er kans te zijn dat dat ook gaat lukken. Omdat betrokken partijen als Rijkswaterstaat, Connexxion en andere grondeigenaren niet allemaal mee wilden werken, duurde het lang voordat de gemeente met plan voor de herontwikkeling van het gebied kon komen. Nu kan dat wel, omdat alleen Connexxion nog een eigenaar is in het gebied, naast de gemeente zelf.
    Het transferium ligt aan de N99 en nabij de snelweg A7 en is een belangrijk knooppunt voor zes buslijnen naar Den Helder, Schagen, Alkmaar, Hoorn en Leeuwarden en voor de internationale Flixbus.
    Volgens burgemeester en wethouders van Hollands Kroon voldoet het huidige transferium als opstapplaats maar is het een desolate plek, mede omdat het gebouw al jaren leeg staat en er geen onderhoud meer wordt gepleegd. Bovendien zijn er geen faciliteiten voor reizigers en bezoekers en is het slecht toegankelijk voor mindervaliden.
    Hollands Kroon wil dat veranderen. Het moet een ’goed toegankelijk mobiliteitspunt’ worden.
    Noordhollands Dagblad