Hollands Kroon deelt geld uit

• vrijdag 20 december 2019
  • Categorie:
  • HOLLANDS KROON - De 15.000 euro die Hollands Kroon wilde schenken aan vier initiatieven in de gemeente gaan naar Hospice Hollands Kroon, KNRM-station Den Oever, Dierenopvang en Ambulance Hollands Kroon/Schagen en Knarrenhof Hofjeswoningen.

Mike Deutekom 20-12-2019

De vier organisaties kregen gisteren elk een bedrag van 3750 euro overhandigd. Burgemeester Rian van Dam ging gisterenmiddag langs bij het KNRM-station in Den Oever en het asiel in Tuitjenhorn, wethouder Mary van Gent reikte de cheques uit bij de hospice in Westerland en bij vereniging Knarrenhof Hofjeswoningen in Wieringerwerf.

De pot van vijftien mille is bijeengebracht uit de kleine vergoedingen die de gemeente vraagt voor het delen van kennis en ervaring. Dat geld werd gedoneerd aan vier organisaties, nadat inwoners via het participatieplatform denkmee.hollandskroon.nl initiatieven konden aandragen en daar vervolgens op konden stemmen. Er werden 35 initiatieven voorgedragen, waarna bovenstaande vier de meeste stemmen kregen.

Het geld wordt goed gebruikt, volgens de gemeente. Zo heeft de KNRM in Den Oever aangegeven het bedrag te gaan gebruiken voor nieuwe overlevingspakken en LED handschijnwerpers, die tijdens zoekacties in de nacht kunnen worden gebruikt.

Het geld voor Hospice Hollands Kroon ’Het Tweede Thuis’ in Westerland wordt gebruikt om een hospice te realiseren waar mensen in ’alle rust en geborgenheid, met ondersteuning van dierbaren, professionele en vrijwillige zorg hun laatste levensdagen kunnen doorbrengen’.

Dierenopvang Hollands Kroon/Schagen gebruikt de donatie voor ’bijzondere medische kosten’ voor de vele afgedankte zwerfdieren, die vaak in slechte en verwaarloosde omstandigheden in het asiel terecht komen.

Vereniging Knarrenhof wil mensen met een ’sociaal actieve levenshouding en bereidheid tot burenhulp’ samen zelfstandig in hofjes laten wonen. Er zijn al tachtig aanmeldingen. Met de donatie van de gemeente wordt een haalbaarheidsonderzoek (deels) bekostigd.

Noordhollands Dagblad