Hoge nood? Dan heb je een probleem in Hollands Kroon. De gemeenteraad wil daarom meer openbare toiletten

• vrijdag 20 december 2019
  • Hollands Kroon is een gastvrije gemeente met de ambitie om meer bezoekers te ontvangen, zo stelt de gemeenteraad. Daar horen openbare toiletten bij.

En die zijn er niet of nauwelijks in de dorpen in de gemeente. Daarom wil de raad dat burgemeester en wethouders van Hollands Kroon met ondernemers(verenigingen) om tafel gaat om ’het ontbreken van de beschikbaarheid van toiletvoorzieningen op te lossen’.
    De raad wil eind maart van het college van B en W horen of er mogelijkheden zijn om mensen met bijvoorbeeld buik- of blaasproblemen of andere chronische beperkingen tegemoet te komen.

Angst

,,Er is een groeiende groep mensen die aan een aandrangincontinentie lijdt en daardoor zeer regelmatig een toilet moet bezoeken. De Maag-Lever-Darm-stichting heeft een oproep gedaan voor meer en schone toiletten in de openbare ruimte. Mede omdat mensen met buik - of blaasproblemen zeggen dat ze vaak thuisblijven uit angst niet snel genoeg bij een toilet te kunnen komen’’, geven de partijen Senioren Hollands Kroon, Onafhankelijk Hollands Kroon, D66, PvdA, VVD en CDA in een motie aan.
    De fracties hopen dat een aantal winkels of horecabedrijven hun (rolstoel) toiletten eventueel tegen betaling willen openstellen, zonder daarbij de verplichting op te leggen dat er een consumptie genuttigd moet worden. ,,Iedereen moet kunnen meedoen aan een inclusieve samenleving’’, aldus de gemeenteraad, die de motie unaniem aan heeft genomen.
    Noordhollands Dagblad