Aanleg wind- en zonneparken dreigt te worden doorberekend aan consument

• woensdag 4 december 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor de energierekening van de komende paar jaar. Deze gaat in 2020 waarschijnlijk omlaag maar dreigt flink te stijgen in de jaren daarna. De reden? Duurzaamheidsbeleid.

Wout Willemsen 3-12-2019
    Bij gemiddeld verbruik zou de energierekening iets gaan dalen, zo voorspelt prijsvergelijker Pricewise. Maar de prijsontwikkeling hangt af van aardig wat factoren. Het lijkt duurder te zullen gaan uitvallen in de komende jaren vanwege de aanleg en aansluiting van zonne- en windparken. Deze vereisen namelijk investeringen in een nieuw elektranetwerk en die moet natuurlijk wel worden terugverdiend.
    Netbeheerders krijgen vooralsnog geen toestemming van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om de prijs van het zogeheten capaciteitstarief in 2022 met 60 euro te verhogen. Vereniging Eigen Huis wijst ook op het feit dat het Klimaatakkoord onderstreept dat de verduurzaming huishoudens geen geld gaat kosten. Maar zo’n netwerkbeheerder gaat geen verlies draaien en als de overheid deze extra kosten gaat compenseren, doet ze dat met gemeenschapsgeld. Een sigaar uit eigen doos dus.
    En dit gaat alleen nog maar over extra kosten voor investeringen in het energienetwerk. Schommelingen in de elektriciteitsprijs, energiebelasting, netkosten van regionale beheerders en dergelijke zijn in dit verhaal niet aan de orde gekomen. Een woordvoerder van minister Eric Wiebes laat ook gewoon weten dat er meer onzekerheden aankomen:
    “De energierekening bestaat uit drie componenten: belasting, levering en transport. We weten nu dat de marktprijzen gelijk blijven, maar als die omhoog gaan in 2021 of later, zou het kabinet kunnen besluiten de belasting verder te verlagen. Ook de netbeheerkosten vanaf 2022 zijn nog niet vastgesteld. Het is dus echt nog te vroeg om hier iets over te zeggen.”
    Leuk en aardig om het allemaal te gooien op marktschommelingen, weersomstandigheden en onzekere netbeheerkosten in de toekomst, maar het lijkt er veel meer op dat het Klimaatbeleid er gewoon doorheen is gedrukt zonder goed naar de effecten te kijken. De reactie van de woordvoerder lijkt meer te wijzen op een gedachtegang die samen te vatten valt als: ‘Pfft, dat zien we dan wel weer’.
    DDS