Restafval straks per keer betalen in Den Helder, Hollands Kroon en Schagen?

• woensdag 6 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Inwoners in drie van de vier Noordkopgemeenten gaan waarschijnlijk op korte termijn per keer betalen voor het afvoeren van huishoudelijk restafval. Die maatregel is een van de opties die gemeenten hebben om de hoeveelheid afval terug te dringen.

Schagen, Hollands Kroon en Den Helder moeten nog een flinke stap maken om volgend jaar het restafval terug te brengen naar de afgesproken doelstelling van honderd kilo per inwoner. En in 2025 moet dat zelfs verder zijn teruggebracht naar dertig kilo restafval per inwoner.
    De drie gemeenten hebben zich aan deze getallen gecommitteerd door de doelstelling van het project Van Afval Naar Grondstof (VANG) te onderschrijven. Dat is een initiatief van het Rijk, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Rijkswaterstaat en de Koninklijke Vereniging voor Afval en Reinigmanagement. Het kabinet wil hiermee de omslag naar een kringloop-economie stimuleren.
    Of die VANG-doelstellingen gehaald worden is nog de vraag, aangezien de drie gemeenten vorig jaar volgens cijfers van afvalverwerker HVC nog lang niet in de buurt van die honderd kilo per inwoner kwamen. Zo werd er in Den Helder 212 kilo aan restafval per inwoner opgehaald, in Hollands Kroon 168 kilo en Schagen 170 kilo.
    Texel, dat zich volgens de website van VANG nog niet aan de doelstellingen gecommitteerd heeft, kwam in 2017 volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek op 283 kilo per inwoner.
    Er moet dus nog heel wat gebeuren, erkent ook woordvoerster Noortje Slot van de gemeente Hollands Kroon. ,,Als we doorgaan op dezelfde voet als nu, gaan we de VANG-doelstellingen niet halen. Het verbranden van huishoudelijk restafval wordt met de invoering van de verbrandingsbelasting - per 1 januari van dit jaar - door de Rijksoverheid bovendien steeds duurder. Deze kosten werken door in de afvalstoffenheffing.’’ Daarom wil Hollands Kroon volgend jaar het beleid voor de toekomst van de afvalinzameling gaan bepalen.
    Onderdeel daarvan zou de invoering van een variabel tarief voor de lediging van de grijze rolcontainer of per per inworp bij een ondergrondse restcontainer kunnen zijn. Slot: ,,Om de hoeveelheid restafval omlaag te brengen, is de invoering van een recycletarief een bewezen middel.”
    Zij vervolgt: ,,Hoe minder restafval een huishouden aanbiedt voor verwerking of verbranding, hoe lager de afvalstoffenheffing. Over een wijze van invoeren en per welke datum dat eventueel is, valt nog niets te zeggen.’’

Omgekeerde inzameling

Den Helder is nog niet zover, laat een woordvoerster Nies Schellinger weten. ,,We zijn nu nog bezig met het invoeren van de ’omgekeerde inzameling’, waarbij het restafval naar ondergrondse containers wordt gebracht. Die zijn er al in Julianadorp en worden nu aangelegd in De Schooten en Nieuw Den Helder. Voor de binnenstad moeten waarschijnlijk maatoplossingen worden gevonden.’’
    Over de invoering van een recycletarief in Den Helder moet nog worden nagedacht en dat wordt gezien als een uiterste redmiddel.
    In Schagen wordt er komend jaar een ’afval- en recycleplan’ opgesteld. Het is aan de gemeenteraad of daarin ook een ’financiĆ«le prikkel’ wordt opgenomen.
    Noordhollands Dagblad

DAT WORDT DUS DUMPEN EN IN ANDERMANS BAKKEN GOOIEN.
    HVC ZOU EERST EENS ZELF FINANCIELE ORDE OP ZAKEN MOETEN BRENGEN ER WORDT AL GENOEG BETAALD DOOR DE BURGERS.

Hoe minder afval, hoe minder afvalstoffenheffing. Noortje Slot is niet goed.
    We gaan weer terug naar een gat in de grond.

Ik hoef geen grijze bak aan te bieden; ik weet wel andere wegen.
    En dan dat plastic scheiden; nog nooit aan meegedaan. Hoe meer we scheiden hoe meer we moeten betalen. Gekke wereld.
    Maar weet je wat het probleem is: DE MAKKE BURGER.