Klimaatdiscussie verhit gemoederen in Koggenland

• maandag 25 november 2019
  • Categorie: , , , ,
  • De klimaatdiscussie over energietransitie en terugdringing van stikstof, verhit de gemoederen in Koggenland.

Dat bleek maandavond tijdens de raadsvergadering bij de bespreking van de Regionale Energie Strategie (RES). Partijen stonden soms lijnrecht tegenover elkaar. Saskia Borgers van de fractie PvdA/GroenLinks kwalificeerde de coalitieleider Rosalien van Dolder (VVD) zelfs publiekelijk als ’klimaatontkenner’. Zij kwam tot die conclusie na het betoog van het liberale boegbeeld. Van Dolder vindt dat deze regio ’al ruimschoots aan de klimaatdoelstellingen voldoet’. Ze wees in dat kader op de windenergie die vanuit de gemeente Hollands Kroon wordt opgewekt. ,,We doen al meer dan genoeg, het is alleen erg storend dat dit zo slecht wordt gecommuniceerd’’, aldus Van Dolder.

Kernenergie

Voor PvdA/GroenLinks blijft kernenergie volstrekt onbespreekbaar. ,,Kernenergie blijft een omstreden techniek door het radioactieve afval dat we al jaren dumpen in diepe grond en zeelagen. In ons kleine dichtbevolkte kikkerlandje past geen kernenergie.’’
    Volgens de fractie Gemeentebelangen Koggenland zijn de klimaatdoelstellingen onhaalbaar, betoogde Jan Wijnker. ,,Dit lijkt vooral een papieren probleem, we zijn met z’n allen de weg kwijt. In China stijgt de behoefte aan energie met de dag. We verbruiken dagelijks vijftig miljoen liter kerosine en grote landen zoals de Verenigde Staten en BraziliĆ«, doen niet eens mee met het klimaatakkoord. De energiebehoefte wordt wereldwijd zo groot dat we er per dag een kerncentrale bij moeten bouwen. Met de veiligheid van kernenergie is niets mis.’’ Volgens Wijnker gaat de energietransitie woningbezitters 62 mille per huis kosten. ,,Met wind en zon gaan we het echt niet redden. Dit klimaatakkoord is met de huidige technieken niet haalbaar.’’
    Het CDA plaatst grote vraagtekens bij de berekeningen, betoogde Ed Dekker. ,,Er wordt enorm gegoocheld met getalletjes. Er zouden 152 turbines nodig voor de opwekking van een Terrawatt, anderen zeggen dat er 45 tot 70 molens voor nodig zijn. Weer andere berekeningen zeggen dat er 360 molens nodig zijn. We weten nog lang niet waar we straks ja tegen zeggen. Voor wat betreft Koggenland hebben we geen idee wat er op ons afkomt.’’

Compliment

Na de ingelaste schorsing mepte Van Dolder direct terug: ,,Ik vind het schandalig dat ik word neergezet als klimaatontkenner. Vanuit de mond van GroenLinks klinkt dit eigenlijk als een compliment. GroenLinks Amsterdam wil windmolens. En waar willen ze die? In Koggenland.’’
    Noordhollands Dagblad

Groen Links, PvdA en D'66 zijn een levensgroot gevaar voor de Nederlanders met hun hysterie over Klimaatverandering en Opwarming van de aarde.
    In de EU landen om ons heen nemen ze tegenover gestelde maatregelen die niet de leefbaarheid aantasten, GL, PvdA en D'66 helpen Nederland de afgrond in.

Van deze ontzettend gevaarlijke partijen zit alleen D66 in de regering, waar de VVD het voor het zeggen heeft.