' Uitzondering voor Amstelsigt'

• donderdag 28 november 2019
  • Categorie:
  • HOLLANDS KROON ANNA PAULOWNA  De bewoners van appartementencomplex Aemstelsigt in Westerland vragen de gemeenteraad van Hollands Kroon om voor hen een uitzondering op de regels te maken.
    Mike Deutekom 28-11-2019

Om de bestemming van het complex te wijzigen van ’recreatie’ naar ’wonen’ is de instemming van alle veertig eigenaren nodig. En volgens Jan Beets, voorzitter van de vereniging van eigenaren van Aemstelsigt, komt die instemming er niet. ,,Vijfendertig van de veertig eigenaren hebben schriftelijk aangegeven een transitie naar wonen te willen. Van vijf huiseigenaren - vier Duitse en een Nederlandse - hebben wij tot op heden geen antwoord ontvangen.’’

Als de gemeenteraad vanavond akkoord gaat met de door het college van burgemeester en wethouders voorgestelde nieuwe regels voor wonen in recreatiehuizen, dan hebben de vijfendertig bewoners van Aemstelsigt een probleem. Want het college wil alleen toestemming geven voor een bestemmingswijziging van recreatiewoningen als de eigenaren van complete vakantieparken (of complexen) daarmee instemmen.

Beets: ,,Indien wordt vastgehouden aan de eis zullen de bewoners die voor de transformatie tekenden zwaar gedupeerd zijn. Wij stellen nogmaals voor om dit kader geheel te schrappen uit het voorstel.’’

Ook de te betalen compensatie voor het ’onttrekken van een toeristisch recreatief object’ wijzen de bewoners af. ,,Het is een wooncomplex en nooit een recreatiepark geweest.’’

Noordhollands Dagblad