Goedkope huurappartementen in het ’Central Park’ van Winkel, kijkdag op 30 november

• vrijdag 8 november 2019
  • Slopen en moderniseren, bij Winkelmadepark in hartje Winkel gaan beide ontwikkelingen hand in hand.

In opdracht van corporatie Wooncompagnie worden de voormalige woningen voor ouderen omgeturnd in voornamelijk appartementen bestemd voor een of twee personen.
    In 2012 kwam het complex leeg. De ouderen die er woonden vertrokken naar zorgwoningen in Nieuwe Niedorp. Op dat moment bestonden er al jarenlang plannen om iets met het complex te doen. Het hoofdgebouw dat in 1961 door de toenmalige Koningin Juliana was geopend zou blijven staan en de aanleunwoningen moesten plaatsmaken voor nieuwe eengezinswoningen. De crisis die in 2008 begon en vijf jaar duurde gooide roet in het eten.

Parkachtig

In december 2015 is uiteindelijk besloten om het complex nieuw leven in te blazen. De formule: een lage huur (480 tot 607 euro), van binnenuit zwaar geïsoleerd (label A) en geen 134 huizen meer maar 104. Het verdwijnen van dertig woningen dient een ander belangrijk doel: meer smoel geven aan de parkachtige omgeving die kenmerkend is voor het gebied.

Schuine lijn

Wie via de Bosstraat langs het complex rijdt ziet niet werkelijk hoe groot en groen het terrein is. Dat komt grotendeels door de wijze waarop het complex was ingericht: een praktisch aaneengesloten gebouw dat in een schuine lijn over het terrein loopt. Of beter gezegd liep. De situatie in inmiddels grotendeels niet meer zo. De afgelopen periode, de verbouwing startte enkele maanden geleden, is er flink gesloopt. Op tal van plekken zijn er flinke happen uit het complex genomen (zie illustraties).
    Zoek de verschillen: de huidige gebouwenindeling...
    © Illustratie’s Wooncompagnie
    Daarmee ontstaan er lange zichtlijnen. Het gebied opent zich als het ware. Een ander voordeel: de losse gebouwen zijn beter herkenbaar wat de identiteit van het geheel ten goede komt, legt Jan Berghout uit. Bij Wooncompagnie is hij procesmanager. Winkelmadepark is een unieke kans voor het realiseren van goedkope huurwoningen, waar volgens Berghout veel behoefte aan bestaat. Bovendien: waar tref je zoveel groen aan? Bijna liefkozend spreekt Berghout van het Central Park in Winkel.
    Al met al is het niet vanzelfsprekend geweest dat Wooncompagnie een project als Winkelmadepark heeft opgepakt. Er is in de organisatie flink gemasseerd om het plan over de streep te trekken. De verleiding er nieuwe eengezinswoningen neer te zetten is groot geweest. Met het huidige plan steekt Wooncompagnie zijn nek uit en tast dieper in de buidel dan gebruikelijk is. Het hele plan kost zo’n vijftien miljoen euro, legt Berghout uit.

Woonomgeving

En dan is er nog iets: op de kijkdag eind deze maand (zie kader) krijgen de bezoekers een vraag voorgeschoteld: wat ze ervan zouden vinden om eventueel iets bij te dragen aan de woonomgeving. Niet alleen iets halen, maar ook iets brengen. Wie groene vingers heeft zou iets kunnen betekenen voor het park. Wie handig is zou een kapotte lamp op de galerij kunnen vervangen. Een dergelijke constructie is goed voor sociale cohesie en leidt tot een lagere huur. Alles wat Wooncompagnie niet hoeft te doen, werkt kostenverlagend, aldus Berghout die enorm nieuwsgierig is hoeveel mensen er op de open dag afkomen. Aan Wooncompagnie zal het niet liggen. Zo’n dertig personeelsleden staan er tegen die tijd klaar om iedere vraag te beantwoorden.

Kijkdag

Nieuwsgierig hoe de modelwoning op het terrein van Winkelmadepark eruitziet? Zin in een rondwandeling door het parkachtige groen? Benieuwd hoe het hele project met ruim honderd appartementen en 12 eengezinswoningen is uitgedacht? Meer weten over de verbouwing en de isolatie (label A) van de woningen? Ervaar het en hoor het op de open dag die corporatie Wooncompagnie voor zaterdag 30 november organiseert en van 10 tot 13 uur duurt. Entree nabij Bosstraat 37. Wie interesse heeft, doet er verstandig aan op de fiets of lopend te komen vanwege een beperkte hoeveelheid parkeerplaatsen, aldus Wooncompagnie.
    Noordhollands Dagblad