Den Oever houdt eigen naam

• zaterdag 2 november 2019
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON - DEN OEVER - Wethouder: ’Waddenpoort Den Oever alleen op borden bij naamswijziging hele dorp’
    Mike Deutekom 2-11-2019

De door de gemeente Hollands Kroon zo gewenste officiële borden met ’Waddenpoort Den Oever’ langs de snelweg A7 komen er niet. ,,Daarvoor moest het hele dorp een naamsverandering ondergaan’’, zegt wethouder Theo Meskers.

Meskers en Rijkswaterstaat hebben al sinds 2016 strijd over het wel of niet vermelden van het toeristische project Waddenpoort Den Oever op de borden langs de snelweg. Meskers wil dat Waddenpoort Den Oever wordt ondersteund met bewegwijzering om de toeristen naar de haven te trekken.

Rijkswaterstaat wil daar niet aan. ,,Dat past niet binnen ons beleid’’ zei een woordvoerder eerder. ,,We hanteren een aantal landelijke richtlijnen waar iets aan moet voldoen voordat het een plekje op de borden langs een rijksweg krijgt. Dat is om een wildgroei aan borden te voorkomen’, aldus de woordvoerder in juni van dit jaar. Meskers gaf de strijd niet op en uiteindelijk kwam Rijkswaterstaat met een voorstel.

Meskers: ,,De gesprekken zijn nu afgerond. Waddenpoort Den Oever kon wel op de officiële borden komen te staan als de hele bebouwde kom van het dorp Den Oever zou worden omgedoopt tot Waddenpoort Den Oever. Maar dat ging ons toch wat te ver’’, zegt Meskers.

Suggestie

Woordvoerder Pieter Zoon van Rijkswaterstaat bevestigt dat er gesprekken zijn geweest met vertegenwoordigers van de gemeente. ,,Maar wij hebben niet de suggestie gedaan dat er een naamswijziging voor het dorp zou moeten komen. Voor Rijkswaterstaat maakt het niet uit wat er op de bewegwijzering komt te staan, als het maar één naam is voor een plaats. Of de gemeente die plaatsnaam zou willen veranderen, daar gaan wij niet over.’’

Meskers geeft het streven op om met ’Waddenpoort Den Oever’ op de officiële bewegwijzering komen te staan. ,,We gaan het anders oplossen. We gaan bewoners en toeristen zelf informeren. Via een brochure die verspreid wordt door heel Noord-Holland proberen we bekendheid te krijgen bij toeristen. Zo willen we laten weten dat Den Oever een mooie uitvalsbasis is om het Waddengebied te verkennen. Ook gaan we zelf borden plaatsen naast de A7. Dat kan bijvoorbeeld op eigen grond naast de snelweg.’’

De Wieringers zelf worden ook niet vergeten. Meskers: ,,Voor de inwoners van het dorp gaan we van de zomer een feest organiseren. Niet alleen voor de komst van Waddenpoort Den Oever, maar ook voor de overlast die alle veranderingen in het dorp hebben veroorzaakt.’’

De gemeente heeft een ton gereserveerd voor dat feest.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Daar gaat jouw (en mijn) geld. Honderdduizend Euro uit de gemeentekas ! Van jouw OZB enz. In de laatste zin probeert hij dat alles nog goed te praten. Weet je nog de wijze van aftreden samen met zijn collega Westerkamp. Handige move zal hijzelf gezegd hebben. Samen in elkaar gezet met zijn politieke maat - die gehate "burgemeester" Nawijn - opdat hij binnen de kortste keren weer op zijn stoel kon terugkeren ! En wéér de grootste mond.