CDA zet pensioendiscussie op scherp: onderzoek naar hogere rekenrente

• woensdag 20 november 2019
  • Het CDA zet een opmerkelijke stap in de pensioendiscussie. De partij komt tegemoet aan gemor in de achterban en wil onderzoek doen naar een nieuwe rekenrente voor pensioenen.Laurens Kok

Hierdoor hoeven bij de overgang naar een nieuw pensioencontract de premies minder omhoog en hoeven pensioenen niet zo snel te worden gekort. Het partijbestuur omarmt daartoe een tweetal voorstellen van leden die komende zaterdag tijdens het congres in Utrecht worden ingediend.

Risicovrij

Het is voor het eerst dat het CDA zich zo duidelijk uitspreekt over aanpassing van de rekenrenteregels, een mogelijkheid waar het kabinet tot dusver nooit aan heeft gewild. Vooral D66, de partij van minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees, heeft altijd gezegd niet te willen tornen aan de rekenrentesystematiek, ook niet in een nieuw pensioenstelsel. De Nederlandsche Bank stelde eerder dat ook bij een minder zeker pensioencontract, waar polderpartijen het in juni over eens werden, de rente altijd risicovrij moet zijn.

Pieter Omtzigt, de pensioenwoordvoerder van het CDA in de Tweede Kamer, bevestigt dat er met de Kamerfractie overleg is gevoerd over de congresresoluties. Hij benadrukt dat het voorgestelde onderzoek naar de rekenrentesystematiek alleen betrekking heeft op het nieuwe pensioencontract. ,,Daarin heeft iedere generatie zijn eigen pot, vindt er nauwelijks overdracht van pensioenvermogen tussen generaties plaats en is dus het werkelijke rendement van belang. Daar moeten we dus goed naar kijken’’, aldus Omtzigt.

AD