Luchthaven De Kooy mag definitief verder groeien, nu bezwaren van omwonenden ongegrond zijn

• woensdag 30 oktober 2019
  • Categorie: , , ,
  • Luchthaven De Kooy mag definitief verder groeien nu de bestuursrechter van de Raad van State woensdag de bezwaren van een groep omwonenden van tafel heeft geveegd.

De buren van het vliegveld maakten bezwaar tegen het nieuwe luchthavenbesluit. Het luchthavenbesluit kent niet alleen regels voor het gebruik van de militaire luchthaven De Kooy, maar ook voor de commerciële en recreatieve burgerluchtvaart op Den Helder Airport. Het nieuwe luchthavenbesluit voor De Kooy gaat uit van een kleinere geluidsruimte dan nu het geval is.
    De bezwaarmakers, waartoe onder meer de familie Jimmink en voormalig Statenlid Richard de Graaf behoren, protesteerden tegen de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen. Het maximaal aantal vliegbewegingen is nu 27.000 per jaar, maar mag de komende jaren groeien naar 29.000 keer een start of landing op De Kooy.
    Tevens vrezen zij meer geluidsoverlast door de uitbreiding van het aantal op De Kooy gestationeerde NH90-helikopters (twintig stuks), verslechtering van de luchtkwaliteit en een toename van het veiligheidsrisico. De Graaf is bang voor een beperking van de bedrijfsvoering van zijn agrarisch bedrijf en camping aan de Rijksweg.

Boek

De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State veegde alle argumenten van de omwonenden resoluut van tafel. Het bij koninklijk besluit van 17 december 2018 vastgestelde luchthavenbesluit voldoet aan alle regels. ,,Dan gaat het boek dicht. Het is niet anders’’, reageert Dirk Jimmink, die in boerderij Uitvlucht pal naast De Kooy woont. ,,Ik had nog hoop dat het ’stikstofverhaal’ hierbij een rol zou gaan spelen, maar dat doet hier niet ter zake.’’
    ,,Nu kunnen we echt verder en daar zijn we vanzelfsprekend blij mee’’, vertelt directeur Conny van den Hoff van Den Helder Airport. ,,Hiermee is het luchthavenbesluit definitief geworden. De toename van het aantal vliegbewegingen was al vergund, maar nu kunnen we ook een wijziging op het bestemmingsplan aanvragen zoals dat in het luchthavenbesluit staat. Dit biedt ons de mogelijkheid om het aantal vliegbewegingen uit te breiden.’’
    Noordhollands Dagblad

`Merkwaardig dat de Stikstofregels nu opeens niet gelden bij de Raad v. State terwijl diezelfde Raad v State zelf de Stikstofwet heeft verzonnen zodat Nederland een derde wereld landje gaat worden.
    Veel bestuurders en het overgrote deel van de D'66 rechters zijn compleet gestoord.