Gemeenteraad Hollands Kroon: Hoe kunnen wij nou niets weten van een gezin dat al twintig jaar lang wordt geterroriseerd?

• dinsdag 29 oktober 2019
  • ,,Ik schaam diep dat dit al twintig jaar aan de gang is en ik daar niet van heb geweten’’, zegt VVD-raadslid en oud-wethouder van Hollands Kroon Enno Bijlstra tegen Wouter Schmidt.

De laatste heeft net een emotioneel betoog gehouden richting de gemeenteraad.
    ,,In de Cultuurschuur in Wieringerwerf herdachten we zondag de gebeurtenissen in het Joods Werkdorp in Slootdorp in 1941, toen de Joodse bewoners door de SS werden afgevoerd naar de concentratiekampen. En in dat zelfde weekend komt uw verhaal naar buiten. Ik heb mezelf afgevraagd hoe het kan dat ik het niet heb geweten wat al twintig jaar gebeurt in Hippolytushoef, één dorp verderop’’, zegt Bijlstra tegen de vader van het Joodse gezin dat al jaren wordt getreiterd en geterroriseerd in Hippolytushoef.
    Schmidt heeft de raad net gevraagd zich te verplaatsen in de situatie van zijn gezin. ,,Stelt u zich eens voor dat u een leuk huis wilt kopen waar u uw kinderen gelukkig en in vrede kan laten opgroeien. Stelt u zich voor dat u dat huisje inderdaad vindt in een rustig en klein zorgeloos ogend dorp. Zo’n droom had ik, twintig jaar geleden.’’

Hakenkruis

Het liep anders. ,,Stelt u zich nu voor dat zich gelijk het eerste jaar een incident voordoet waarbij met laserpennen in de ogen van je kinderen wordt geschenen. Stel verder voor dat het niet ophoudt met die ene keer, dat het geen incident is, maar dat uw kinderen vanaf dat moment systematisch worden getreiterd, worden nageroepen, uitgescholden te verstaan worden gegeven dat ze beter kunnen worden vergast. Dat er een hakenkruis in een auto wordt gekrast met de naam van uw kind erbij. Dat er meedogenloos een aanhoudende serie van aanvallen wordt gedaan.... Stelt u zich ook voor dat deze aanvallen doorgaans plaatsvinden op Kerstmis en andere feestdagen die u zou willen vieren. Stelt u zich voor dat uw kinderen zien dat daar soms meer dan twintig mensen aan meedoen. Stelt u zich voor dat dat de aanvallen in hevigheid telkens escaleren, totdat er een raam uit uw huis wordt opgeblazen. En stelt u zich tenslotte ook nog voor dat wanneer u zich tot de autoriteiten wendt, zij machteloos schijnen te zijn’’, zegt Schmidt tegen de gemeenteraad.
    De raadsleden kijken de man met het keppeltje min of meer verbijsterd aan. Daan Pruimboom (Onafhankelijk Hollands Kroon) heeft met de zoon van Schmidt op de lagere school gezeten. ,,Ik heb toen wel een keer gehoord dat hij werd uitgescholden, maar niet dat het zulke proporties heeft aangenomen.’’
    Leden van verschillende fracties vragen wat ze voor de familie Schmidt kunnen betekenen. ,,Onze eerste prioriteit is veilig kunnen wonen zonder angst voor toekomstige aanvallen. Maar eigenlijk, vanwege alle trauma die we in twintig jaar geleden hebben, zullen wij ons hier nooit thuis voelen. Wat ons is overkomen moet recht gezet worden en we willen een nieuw begin, opdat we met het helingsproces kunnen beginnen’’, antwoordt Schmidt.
    Noordhollands Dagblad

Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Leden van verschillende fracties vragen wat ze voor de familie Schmidt kunnen betekenen. Nou, ze kunnen heel veel betekenen maar ze doen NIETS. Ooit een VVD- er hoorde zeggen in het windmolendebat: Ik ontvang liever 30,000,00 euro per jaar dan dat ik voorkom dat de burgers last hebben van windmolens. Zo gaat dat in Hollands Kroon. Hollands kroon......laat dat kroon maar weg.
    Zure gekken weet u nog? Een uitspraak van de burgemeester over zijn burgers.Ho..

Niemand die het wist in deze 20 jaar? In vroegere jaren besprak de politie toch wekelijks de gebeurtenissen in de gemeente met de burgemeester?

De politie en Joden is nooit een gelukkige combinatie geweest. De politie, althans in ieder geval de top van de politie, is tegenwoordig wel goede vrienden met de islam.

Als Wieringer schaam ik mij voor wat er twintig jaar lang heeft plaatsgevonden omdat dit gezin zijn zoals ze zijn, en dat blijkbaar bij verschillende groepen jeugdigen die in die twintig jaar verantwoordelijk zijn geweest niet geaccepteerd wordt. Tijd voor een agent die in het dorp woont als wijkagent, dat zal de leefbaarheid ten goede komen omdat wijkagenten die niet in een dorp wonen niet tot nauwelijks informatie vanuit de bevolking krijgen. Vroeger was het een stuk veiliger in de dorpen waar de agenten zelf woonde omdat deze structureel veel meer informatie kregen vanuit de plaatselijke bevolking. Het beleid is gewoon verkeerd en werkt averechts. Als het op papier maar klopt dat is de huidige trend, op papier klopte het wel, maar de praktijk wijst uit nu dit naar buiten komt dat het van geen kant klopt.