Brede steun voor Klimaatakkoord in Noord-Hollandse Statencommissie

• donderdag 17 oktober 2019
  • Categorie: , , ,
  • HAARLEM
    Dit najaar besluiten de twaalf provincies of ze meedoen aan het Klimaatakkoord van de regering. Omdat ze over de ruimtelijke ordening gaan, is hun positie belangrijk.

Peter Schat 17-10-2019
    De Noord-Hollandse Staten besluiten 11 november hierover. Donderdag vergaderde de Statencommissie Ruimte, Wonen en Klimaat over wat te doen. De meningen liepen uiteen van verwerpen van ’de complete gekte’ van het akkoord tot vinden dat het nog lang niet ver genoeg gaat. Het gros van de fracties gaf ondanks vragen en kanttekeningen, toch blijk van steun.
    Gedeputeerde Edward Stigter van Energie en Klimaat hield niettemin een slag om de arm: ,,We hebben de afgelopen dagen gezien dat het best een uitdaging is om met alle provincies tot een eensluidende mening te komen’’, zei hij verwijzend naar de kluwen waarin de stikstofcrisis de provincies draaide. Als een of meer het document er niet door krijgen of met aanpassingen, is daar in voorzien. Dan gebeurt wat de meerderheid wil. ,,Als vijf van de twaalf provincies tegen zijn, zie ik dat als een demonstratie van onvermogen en verwacht ik dat het toch niet bekrachtigd wordt’’, filosofeerde Stigter evenwel.
    Het Klimaatakkoord ’gaat over ambities en richtingen’, aldus Stigter. ,,De concrete uitwerking moet nog plaatsvinden.’’ Ook gedeputeerde Jack van der Hoek (Landbouw) ging discussies over hoe de veestapel in te krimpen, aangezwengeld door de Partij van de Dieren, uit de weg. Die partij vindt dat het Klimaatakkoord niet helpt.
    Forum voor Democratie en PVV vinden dat ook, maar om andere redenen. Ralf Dekker (FvD) typeert het akkoord als ’contraproductieve maatregelen tegen imaginaire problemen’ en Ronald van Tiggelen (PVV) analyseert dat ’klimaatalarmisten al tientallen jaren voorspellingen doen die niet uitkomen’.
    Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Vraag een gedeputeerde naar de omschrijving van stikstof en ik garandeer u dat ze geen flauw benul hebben van wat er nu precies onder stikstof wordt verstaan. Ze wauwelen het kabinet gewoon na zonder ook maar enige kennis van zaken.
    Naar nu blijkt weet minister Schouten van de Christen Unie het zelf niet eens meer want er zijn onduidelijkheden opgetreden zo lazen we op het nieuws. Nederland moet en zal in versneld tempo als voorbeeld voor de |EU naar de verdommenis worden geholpen en als makke schapen laten de Nederlanders zich in de armoede storten. Of zijn er nog mensen die denken dat de massa ontslagen in de bouw, visserij en landbouw en veeteelt en de bedrijven die van ze afhankelijk zijn niet van invloed zijn op economie en werkgelegenheid? Nog even en Nederland stort als een kaartenhuis in elkaar.