Bedrijfsleven wil ’Center Parcs’ voor arbeidsmigranten als oplossing voor overlast in woonwijken

• dinsdag 8 oktober 2019
  • Het huisvesten van grote aantallen buitenlandse werknemers in reguliere woonwijken geeft onrust en leidt tot onhoudbare situaties.

Een omheind ’Center Parcs’ met goede woonruimte (1000 tot 1500 bedden), restaurant en recreatieve voorzieningen, betaald door ondernemers, kan een oplossing bieden.
    De Westfriese Bedrijvengroep (WBG) heeft hier een plan voor en hoopt dat de zeven West-Friese gemeenten hiervoor willen samenwerken met het bedrijfsleven, dat zowel laaggeschoolde als hoog opgeleide arbeidsmigranten dringend nodig heeft.
    Dat zeiden voorzitter Hans Huibers van de WBG en makelaardij-eigenaar Ramon Stoffer dinsdagavond als insprekers tijdens de vergadering van de Hoornse raadscommissie. Die had de huisvesting van buitenlandse werknemers en de aanpak van overlast op de agenda staan.
    Volgens Stoffer is er direct behoefte aan 3500 bedden voor arbeidsmigranten. Huibers zei dat veel van hen alleen maar een tijdelijke woonruimte voor een aantal maanden zoeken. Een grootschalige woonvoorziening biedt een oplossing. Dan komen eengezinswoningen, die nu nog door soms vier individuen tegelijk worden bewoond, weer vrij.
    Volgens Stoffer komen veel betaalbare woningen niet eens meer op de markt. Mensen die een nieuwe woning kopen, houden hun oude, voor de verhuur. ,,Wij verhuren alleen nog maar aan arbeidsmigranten. Alleen al in de binnenstad van Hoorn 120 woningen aan Ieren.’’
    Hoorn heeft regels voor de huisvesting van buitenlandse werknemers in bestaande woningen. Maximaal vier per woning, minimaal 50 meter tussen woningen met arbeidsmigranten en er moet een vergunning worden afgegeven.
    Politiek Hoorn is het er over eens dat de bestaande regels strenger moeten worden gehandhaafd en dat overlast harder moet worden aangepakt. Burgemeester Jan Nieuwenburg moest toegeven dat er geen goed beeld was van de overlast, omdat niet alle meldingen op de juiste plek belandden: bij het gemeentelijk klantcontactcentrum.
    Commissieleden kwamen met verschillende mogelijkheden om ’huisjesmelkers’ aan te pakken, zoals de verplichting dat de koper de woning zelf moet bewonen (VVD), geen vergunning meer afgeven voor kamerverhuur (HOP) en alle geïnde huur als boete rekenen bij verhuur zonder vergunning (PvdA).
    Nieuwenburg verwees voor het huisvestingsvraagstuk in het algemeen naar de nog vast te stellen Woonvisie. Voor wat betreft de aanpak van overlast wil hij in het eerste kwartaal van 2020 met aanvullende maatregelen komen, om sneller en krachtiger te kunnen optreden, met onder meer hogere boetes.
    Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Als alle plannen van deze idiote regering doorgaan(stikstof) dan hebben we binnenkort helemaal geen Polenhotels meer nodig want dan ligt 1/2 Nederland op zijn gat. Of zijn er nog mensen die denken dat het meevalt als de Visserij grotendeels aan banden wordt gelegd, de landbouw en veeteelt gehalveerd en in het kielzog daarvan de toeleveringsbedrijven? Het zijn net domino stenen, tik er 1 om en de rest volgt.
    Als eerdaags nog de verwachte wereldwijde recessie uitbreekt is het feest compleet, iedereen aan de bedelstaf, behalve natuurlijk dan onze (bestuurlijke)elite.